Solat Terbatal Ketika Sedang Solat, Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf ?

Solat Terbatal Ketika Sedang Solat, Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf ? || 
Salam Semua, Alhamdulillah dah masuk bulan Rejab, lagi 60 hari nak puasa kan. Lama rasanya tak kongsi entri sudut agama. Kongsi entri lain banyak, nak kongsi pasal hal – hal agama ni macam liat pulak huu. Maafkan diri. :(. Bukan nak kata diri ini hebat, tapi sekadar ingin berkongsi dan bertukar – tukar pandangan.

2ndBAnniversaryBSale - Solat Terbatal Ketika Sedang Solat, Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf ?

Zaman hujung jari ni dah mudah, nak belajar ilmu agama dah tak macam dulu nak nanti kena pergi masjid. Sekarang ini dah blh tonton di tv ke, baca online, tonton di youtube.

Dah banyak saluran yg kita blh tonton selagi hati kita sentiasa nak belajar dan audit diri kita, terutama yg berkaitan dgn solat dan juga ibadah lain. Walaupun hanya 1 % sehari pun dikira kita usaha juga utk memperbaiki amalan dan kehidupan diri kita kan termasuklah dlm soal solat.

Baru – baru ini, tertonton dlm rancangan Al – Kuliyyah, rancangan Al – Kuliyyah ni bagus bukan setakat kita ambil dengar ilmu agama, last selepas habis semua, ada macam satu sudut di mana ada seorang Ustaz, tak ingat dah nama ustaz tu tapi familiar juga muka beliau selalu masuk tv.

Untuk minggu tersebut, topik tentang sekiranya solat terbatal tengah solat, bagaimana nak keluar dr jemaah dan saf ? Ada sesiapa pengalaman tak, diri sendiri rasanya macam tak pernah kot  ataupun tak ingat. Biasanya lebih suka duduk saf belakang huu. Orang lain berlumba – lumba nak saf depan kan. Apa korang akan buat sekiranya tengah solat tiba – tiba terkentut ke, perut buat hal ke ? Maklumlah nak solat, tapi macam- macam hal yg blh membatalkan wuduk kita nak solat.

Memang sah, solat kita terus terbatal dan memang kena keluar drpada jemaah yg sedang solat. Adakah korang terus langkah seribu di celah – celah jemaah yg lain atau macam mana.

Kebanyakan juga makmum tidak tahu cara yg betul nak keluar dr saf. Ada cara yg tertentu utk membolehkan kita keluar dr saf.

Sebenarnya, menurut Ustaz, nak keluar drpada jemaah dan saf, pertama sekali kena niat utk batalkan solat.

Yang kedua, pegang hidung dgn tangan kanan dan terus keluar dr depan jemaah ke jalan keluar yg terdekat.

Yang ketiga, bagaimana jemaah lain nak rapatkan saf  balik, kena tengok kedudukan imam macam mana ( ini utk jemaah lelaki ya ). Yg paling jauh dgn imam tu, jemaah kena rapatkan saf balik, tapi tidak blh melebihi 3 kali nanti solat terbatal juga sebab dah tak sah. Kena  berhati – hati semasa nak langkah tu.

Nak tunjuk gambar payah pulak huu. Itu apa yg ditonton dekat tv sebab Ustaz tunjuk secara praktikal dgn lakonan. Etika bagi seorang yg dah terbatal solat dan nak keluar dr saf. Apa yg tak pasti, kan kalau berjalan depan makmum lain adalah berdosa. Itu yg tak pasti, atau dah kira darurat nak keluar pun tak apalah melintas depan jemaah lain pun.

Apa pandangan korang ? Blh kongsi – kongsi. 🙂


Loading...

Tags: #Bagaimana #Dari #Jemaah #Keluar #ketika #Sedang #Solat #Terbatal

author
Author: 
    Kabur Dari Ibu Tiri yg Kejam, Gadis 14 Thn Ini Malah Diperkosa 6 Pria Selama 2 Hari!
    slidegossip.com – Seorang gadis remaja malang menjadi korban pemerkosaan yg dilakukan oleh 6
    Bangkrut Gara-Gara Corona, Pengusaha Muda Ini Sewa Pembunuh Bayaran Demi Uang Asuransi!
    slidegossip.com – Seorang pengusaha muda nekat melakukan tindakan tak terduga. Berawal dr kondisi
    Aktor Tampan Ini Dituntut Karena Memperkosa 3 Wanita! Pengacara: Kami Yakin Dia Akan Dibebaskan!
    slidegossip.com – Aktor tampan asal Amerika, Danny Masterson dituntut atas tuduhan pemerkosaan yg
    ABG Ngaku Diperkosa Pria Tak Dikenal Saat Mabuk! Baru Lapor Polisi Setelah Hamil 6 Bulan!
    slidegossip.com – Alangkah baiknya utk selalu bersikap hati-hati terhadap orang tak dikenal. Jangan

    Leave a reply "Solat Terbatal Ketika Sedang Solat, Bagaimana Nak Keluar Dari Jemaah Dan Saf ?"