Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

Loading...

Resepi Pizza Kuali Terbaik!! 🍕🍕| Assalamualaikummmm…Hai selamat petang korang!!! Sape yg suka mkn pizza homemade.. blh try buat sendiri.. Pizza kuali 100% masak atas dapur.. tak perlu bakar.. korang yg berminat.. blh follow resepi yg admin sharekan nie..
pizza 1 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!
Gambar hiasan

Sumber : ‎Murni Rahmat‎

BAHAN-BAHAN:

Tepung gandum 6 cawan
Air 2 cawan
Mauripan separuh peket
Minyak masak 2 sudu
Gula 1 sudu
Secubit garam
*uli bahan di atas sekurang-kurangnya 5 minit ye.. Berpeluh-peluh la jugak..hihi

BAHAN TOPPING:
Sos pasta tradisional-jenama bebas.
Boleh letak mcm-macam topping,
Hot dog/ayam/cendawan butang/nanas/tomato/cheese/seafood
CARANYA:

Tumis bawang, bila dah wangi.. masukkan bahan basah yg lain. perasakan dgn garam dan lada hitam – ketepikan.

CARA MEMBUATNYA:

1. Uli tepung sekurang-kurangnya 5 minit, bila dah x melekat kat tangan,tutup dgn tuala, rehatkan 1 jam.
*sukatan air perlukan 2 cawan, tapi 1cawan air tu, tuang mauripan dlm tu, masuk secubit gula.. lps 2-3 minit, dah muncul buih-buih, baru campur dan uli tepung jadi doh.

2. Selepas 1 jam, doh tadi dah naik 2x ganda. Tumbuk-tumbuk doh tu biar angin dia keluar.
3. Bahagi doh pd 5 bahagian atau lebih.
4. Bentukkan doh,bila dah elok bulat dan leper,letak atas kuali.
5. Masak api kecik je. 10-15 minit ikut ketebalan pizza yg anda buat. Tutup dgn tudung periuk.
6. Kalau suka kerak pizza tu rangup, blh masak kedua-dua bahagian, kalau nak lembut mcm roti, masak lapisan bawah je.
7. Ratakan sos pasta, bahan-bahan topping pizza,cheese dan biarkan atas api dlm 3-4 minit lg utk cairkan cheese.. Siap.. Mkn panas-panas.. Nyum-nyum..

RESEPIBPIZZABKUALIB1 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB2 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB3 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB4 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!
Hidang panas-panas… Fuhhh…merecikk… 😛
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..
Loading...

Tags: #Kuali #Pizza #Resepi #Terbaik

author
Author: 
    Download Family and Friends Alphabet Book
    Click the cover page to download Family and Friends Alphabet Book
    Misteri Kematian Artis Cantik Desy Nurhakiki, Overdosis Suntik Putih atau Serangan Jantung?
    slidegossip.com – Belum lama ini publik dikejutkan dgn berita kematian artis cantik Desy
    JUMPA @ Sungei Wang : Tempat Mesti Pergi Dlm Kuala Lumpur
    Assalamualaikum guys.. Siapa tak pernah pergi Sungei Wang Plaza? Weh sini byk sangat
    FG Walet Bird’s Nest Meluaskan Empayar Di Johor Bharu
    Assalamualaikum, Kebaikan sarang burung kepada kulit muka & kesihatan badan memang sudah terkenal

    Comments are closed.