Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

Resepi Pizza Kuali Terbaik!! 🍕🍕| Assalamualaikummmm…Hai selamat petang korang!!! Sape yg suka mkn pizza homemade.. blh try buat sendiri.. Pizza kuali 100% masak atas dapur.. tak perlu bakar.. korang yg berminat.. blh follow resepi yg admin sharekan nie..
pizza 1 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!
Gambar hiasan

Sumber : ‎Murni Rahmat‎

BAHAN-BAHAN:

Tepung gandum 6 cawan
Air 2 cawan

Mauripan separuh peket
Minyak masak 2 sudu
Gula 1 sudu
Secubit garam

*uli bahan di atas sekurang-kurangnya 5 minit ye.. Berpeluh-peluh la jugak..hihi
BAHAN TOPPING:
Sos pasta tradisional-jenama bebas.

Boleh letak mcm-macam topping,
Hot dog/ayam/cendawan butang/nanas/tomato/cheese/seafood
CARANYA:

Tumis bawang, bila dah wangi.. masukkan bahan basah yg lain. perasakan dgn garam dan lada hitam – ketepikan.

CARA MEMBUATNYA:

1. Uli tepung sekurang-kurangnya 5 minit, bila dah x melekat kat tangan,tutup dgn tuala, rehatkan 1 jam.
*sukatan air perlukan 2 cawan, tapi 1cawan air tu, tuang mauripan dlm tu, masuk secubit gula.. lps 2-3 minit, dah muncul buih-buih, baru campur dan uli tepung jadi doh.

2. Selepas 1 jam, doh tadi dah naik 2x ganda. Tumbuk-tumbuk doh tu biar angin dia keluar.
3. Bahagi doh pd 5 bahagian atau lebih.
4. Bentukkan doh,bila dah elok bulat dan leper,letak atas kuali.
5. Masak api kecik je. 10-15 minit ikut ketebalan pizza yg anda buat. Tutup dgn tudung periuk.
6. Kalau suka kerak pizza tu rangup, blh masak kedua-dua bahagian, kalau nak lembut mcm roti, masak lapisan bawah je.

7. Ratakan sos pasta, bahan-bahan topping pizza,cheese dan biarkan atas api dlm 3-4 minit lg utk cairkan cheese.. Siap.. Mkn panas-panas.. Nyum-nyum..

RESEPIBPIZZABKUALIB1 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB2 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB3 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!

RESEPIBPIZZABKUALIB4 - Resepi Pizza Kuali Terbaik!!
Hidang panas-panas… Fuhhh…merecikk… 😛

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..
Loading...

Tags: #Kuali #Pizza #Resepi #Terbaik

author
Author: 
    Muat Turun Kit Professional Learning Community [PLC] (Komuniti Pembelajaran Profesional)
    Naratif Baharu Amalan Pendidikan melalui Sub Naratif 2, iaitu pembangunan kompetensi guru telah
    Pantas Saja Dianggap Menghina Profesi Satpam, Ternyata Ini yg Dilakukan Denny Cagur dan Parto!
    slidegossip.com – Kabar mengejutkan datang dr dua komedian Denny Cagur dan Parto. Bersama
    Download Singular and Plural Puzzles
    A noun names a person, place, thing, or idea. Usually, the first page
    Diblacklist MNC Group, Nikita Mirzani: Turun Rating Lu Gak Ada Gosip Tentang Gue!
    slidegossip.com – Artis sensasional Nikita Mirzani diblacklist oleh MNC Group. Alasannya, Nikita dianggap

    Comments are closed.