Resepi Mee Rebus Terengganu

Musim hujan sejuk sejuk ni memang nyaman perut kalau dapat mkn mee rebus yg panas-panas kan? Mee rebus ni antara mknan feveret dulu kini dan selamanya. Resepi mee rebus ni aku buat guna cara umi. Memang dijamin sedap dan mudah pulak tu.

20161118 194424 wm255B1255D 1 - Resepi Mee Rebus Terengganu
Bahan-bahan
– mee kuning 500gm (1 paket)
– 7 biji bawang merah**
– 4 biji bawang putih**
– 1 sudu lada hitam ** (boleh kurangkan kalau nak kurang pedas)
– setengah sudu udang kering **
– sayur (optional : sawi, kubis panjang, carrot, tomato)
– ayam, udang, sotong, daging (optional)
– 3 biji telur

Cara-cara

1. Kisar semua bahan bertanda ** kemudian tumis dgn sedikit minyak dlm periuk.

2. Bila dah menggelegak, masukkan ayam, udang, daging dan sotong. Kalau blh biar ada semua ni sebab air dr setiap bahan ni blh menyedapkan lagi rasa mee rebus ni sampai ke tahap bintang. Hee. Kalau takde takpe la. Nak buat camane kan.

3. Tambah air secukup rasa. Biar berpadanan kuah kita dgn mee tu. Takde la nanti kuah terlebih sampai tak nampak mee. Hehe.

4. Bila ayam dah nampak macam masak, blh mula masukkan mee dan sayur-sayuran. Disebabkan kat rumah i olls ada sawi je, maka kita campak sawi je la.

5. Pecahkan telur sebiji, sebiji. Biarkan telur tu masak sekejap, baru kacau. Kalau tak nanti dapat telur hancur. Hehe

6. Perasakan dgn gula dan garam. Kalau jenis mkn pak aji, blh la letak sekali. I olls tak mkn so tak letak.

7. Dah siap semua blh tutup api, then hiaskan dgn daun sup, daun bawang, bawang goreng dan lada merah. Kalau nak lagi best blh buat sambal kicap dan mkn bersama mee.


Loading...

Tags: #Rebus #Resepi #Terengganu

author
Author: 
    Gak Nyangka! Bersahabat 11 Thn, Andre Taulany Malah Lakukan Ini Saat Sule Pinjam Uang Buat Bayar Hutang!
    slidegossip.com – Presenter dan komedian Sule diketahui sudah 11 thn menjalin persahabatan dgn
    Baru 2 Hari, Tagihan Listrik Sudah Rp 1 Juta, Nagita Slavina Ngamuk! Pihak PLN Jelaskan Penyebabnya!
    slidegossip.com – Siapa yg tak mengamuk jika baru dua hari tagihan listrik yg
    Bertengkar Dgn Wanita Kulit Hitam, Pemenang Kontes Kecantikan Ini Dihujat: Kok Kayak Preman Sih!
    slidegossip.com – Baru-baru ini publik dikejutkan dgn kelakuan seorang pemenang kontes kecantikan. Dlm
    Nasibnya Berujung Tragis! Remaja Ini Bunuh Diri Agar Bisa Hidup Bersama Tokoh Kartun Idolanya!
    slidegossip.com – Kisah tragis ini dialami oleh seorang remaja pria yg masih berumur

    Leave a reply "Resepi Mee Rebus Terengganu"