Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek!! | Assalamualaikummmm… Nurliz suka belek-belek resepi, tetiba terjumpa resepi Ikan Siakap Stim Limau ni, tengok senang sangat dan bahan pun sikit, yg paling penting SEDAP 😁 Korang cuba lah, memang sedap!

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)
Sumber : ‎Nurliz Emeera
RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB1 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Bahan-bahan:
🐟 2 labu bawang besar di hiris besar2 
🐟 2 biji tomato di belah2, nak letak 3 biji pun blh
🐟 2 batang cili merah di hiris2
🐟 5-6 biji cili api di hiris2, kalau nak pedas letak lebih
🐟 3cm Halia di hiris kasar, halus2 sangat takut terkunyah halia lak 
🐟 5-6 biji limau kasturi di ambik jus nya sahaja, Biji buang
🐟 garam dan serbuk knorr pasti sedap secukup rasa.. takde serbuk knorr pun takpe.. hehehe
🐟 air secukupnya

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB2 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Ikan siakap. 
Ni semestinya kena ada.. kalau takde ikan acaner nak masak 😂 ikan bawal pun blh..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB3 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Cara-caranya:
Guna kuali besar je.. malas nak guna pengukus walaupun ada.. kata nak cara mudah kannn 😁
1) Dlm kuali, panaskan sedikit minyak masak.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB4 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
2) Bila minyak dah panas, masukkan bawang-bawang dan halia kacau-kacau sampai sedikit layu..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB5 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
3) Kemudian masukkan air ikut banyak mana kuah yg korang nak, saya masukan 2 cawan je.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB6 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
4) Masukkan cili merah dan cili api..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB7 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
6) Tuang jus limau. Kacau sebati dan siram-siram ikan tu dgn kuah dlm kuali tu, jangan ganas-ganas nanti hancur isi ikan tu nanti 😂

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB8 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
5) Lepastu masukkan ikan.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB9 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
7) Masukkan tomato yg di belah2 tadi.  Api sedang-sedang je, jangan kuat sangat.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB10 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
8) Last sekali masukkan garam dan perasa serbuk knorr pasti sedap. 
Jangan lupa balik-balikkan ikan tu ye.. nanti belah atas tu mentah pulak

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB11 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Biar merenih, agak-agak isi ikan tu dah masak tutup lah api. 
Siap utk di hidangkan dan mkn!

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB12 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Tadaaaaa, sedapppp! blh tabur dgn daun ketumbar 😘

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB13 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Loading...

Tags: #IKAN #Limau #Resepi #Sedap #Siakap #Simple #Stim #Terbaek

author
Author: 
    MEE GORENG UDANG KERING
    My take on Spicy Shrimp Fried Noodles. Mee Goreng Udang Kering. If you
    EXTREM !! CARA ORANG INI MENANGKAP, MEMASAK, DAN MEMAKAN BUAYA
    EXTREM !! CARA ORANG INI MENANGKAP, MEMASAK, DAN MEMAKAN BUAYA Rating video: /5
    Mini Tuna Pizza – Resepi Dough Gebu & Senang
    FULL RECIPE: http://www.gulasage.com/soul-meal/mini-tuna-pizza-recipe-resepi-pizza-mini-tuna Facebook: https://www.facebook.com/gulasage/ Website: http://www.gulasage.com/ Instagram: https://www.instagram.com/gulasage/ Email: gulasage@outlook.com Rating video:

    Leave a reply "Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)"