Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek!! | Assalamualaikummmm… Nurliz suka belek-belek resepi, tetiba terjumpa resepi Ikan Siakap Stim Limau ni, tengok senang sangat dan bahan pun sikit, yg paling penting SEDAP 😁 Korang cuba lah, memang sedap!

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)
Sumber : ‎Nurliz Emeera
RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB1 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Bahan-bahan:
🐟 2 labu bawang besar di hiris besar2 
🐟 2 biji tomato di belah2, nak letak 3 biji pun blh
🐟 2 batang cili merah di hiris2
🐟 5-6 biji cili api di hiris2, kalau nak pedas letak lebih
🐟 3cm Halia di hiris kasar, halus2 sangat takut terkunyah halia lak 
🐟 5-6 biji limau kasturi di ambik jus nya sahaja, Biji buang
🐟 garam dan serbuk knorr pasti sedap secukup rasa.. takde serbuk knorr pun takpe.. hehehe
🐟 air secukupnya

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB2 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Ikan siakap. 
Ni semestinya kena ada.. kalau takde ikan acaner nak masak 😂 ikan bawal pun blh..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB3 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Cara-caranya:
Guna kuali besar je.. malas nak guna pengukus walaupun ada.. kata nak cara mudah kannn 😁
1) Dlm kuali, panaskan sedikit minyak masak.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB4 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
2) Bila minyak dah panas, masukkan bawang-bawang dan halia kacau-kacau sampai sedikit layu..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB5 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
3) Kemudian masukkan air ikut banyak mana kuah yg korang nak, saya masukan 2 cawan je.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB6 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
4) Masukkan cili merah dan cili api..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB7 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
6) Tuang jus limau. Kacau sebati dan siram-siram ikan tu dgn kuah dlm kuali tu, jangan ganas-ganas nanti hancur isi ikan tu nanti 😂

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB8 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
5) Lepastu masukkan ikan.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB9 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
7) Masukkan tomato yg di belah2 tadi.  Api sedang-sedang je, jangan kuat sangat.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB10 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
8) Last sekali masukkan garam dan perasa serbuk knorr pasti sedap. 
Jangan lupa balik-balikkan ikan tu ye.. nanti belah atas tu mentah pulak

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB11 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Biar merenih, agak-agak isi ikan tu dah masak tutup lah api. 
Siap utk di hidangkan dan mkn!

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB12 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Tadaaaaa, sedapppp! blh tabur dgn daun ketumbar 😘

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB13 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Loading...

Tags: #IKAN #Limau #Resepi #Sedap #Siakap #Simple #Stim #Terbaek

author
Author: 
    Viral Resepi Ayam Goreng Cili Padi
    Resepi ayam goreng cili padi… simple tapi sedap yakmat Bahan2: Ayam Kunyit Garam
    Tutorial memasak – telur crispy nyammi
    Rating video: /5 Sumber video: Youtube
    RESEP MEE GORENG MAMAK PEDAS MANIS
    RESEP SAMBAL NASI LEMAK Rating video: /5 Sumber video: Youtube
    NASI GORENG ALA RESTORAN mantapp
    NASI GORENG ALA RESTORAN Rating video: /5 Sumber video: Youtube

    Leave a reply "Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)"