Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek!! | Assalamualaikummmm… Nurliz suka belek-belek resepi, tetiba terjumpa resepi Ikan Siakap Stim Limau ni, tengok senang sangat dan bahan pun sikit, yg paling penting SEDAP 😁 Korang cuba lah, memang sedap!

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)

Sumber : ‎Nurliz Emeera
RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB1 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Bahan-bahan:
🐟 2 labu bawang besar di hiris besar2 

🐟 2 biji tomato di belah2, nak letak 3 biji pun blh
🐟 2 batang cili merah di hiris2
🐟 5-6 biji cili api di hiris2, kalau nak pedas letak lebih

🐟 3cm Halia di hiris kasar, halus2 sangat takut terkunyah halia lak 
🐟 5-6 biji limau kasturi di ambik jus nya sahaja, Biji buang
🐟 garam dan serbuk knorr pasti sedap secukup rasa.. takde serbuk knorr pun takpe.. hehehe

🐟 air secukupnya

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB2 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Ikan siakap. 

Ni semestinya kena ada.. kalau takde ikan acaner nak masak 😂 ikan bawal pun blh..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB3 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

Cara-caranya:
Guna kuali besar je.. malas nak guna pengukus walaupun ada.. kata nak cara mudah kannn 😁
1) Dlm kuali, panaskan sedikit minyak masak.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB4 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
2) Bila minyak dah panas, masukkan bawang-bawang dan halia kacau-kacau sampai sedikit layu..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB5 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

3) Kemudian masukkan air ikut banyak mana kuah yg korang nak, saya masukan 2 cawan je.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB6 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

4) Masukkan cili merah dan cili api..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB7 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)

6) Tuang jus limau. Kacau sebati dan siram-siram ikan tu dgn kuah dlm kuali tu, jangan ganas-ganas nanti hancur isi ikan tu nanti 😂

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB8 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
5) Lepastu masukkan ikan.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB9 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
7) Masukkan tomato yg di belah2 tadi.  Api sedang-sedang je, jangan kuat sangat.

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB10 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
8) Last sekali masukkan garam dan perasa serbuk knorr pasti sedap. 
Jangan lupa balik-balikkan ikan tu ye.. nanti belah atas tu mentah pulak

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB11 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Biar merenih, agak-agak isi ikan tu dah masak tutup lah api. 

Siap utk di hidangkan dan mkn!

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB12 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Tadaaaaa, sedapppp! blh tabur dgn daun ketumbar 😘

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

RESEPIBIKANBSIAKAPBSTIMBLIMAUBSEDAP252CBSIMPLEB2526BSEMPOIB13 - Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)
Loading...

Tags: #IKAN #Limau #Resepi #Sedap #Siakap #Simple #Stim #Terbaek

author
Author: 
    #DapurBujang Ramadhan – Bihun Goreng.
    Dah pun Bulan Ramadhan! Jangan lupa saksikan Fendi dari kumpulan Balas memasak resipi-resipi
    Resep Cireng Asli Bandung [Kudapan Sunda] | Andriani Mareth
    MY OTHER SOCIAL MEDIA : twitter — https://twitter.com/AndrianiMareth fb — https://www.facebook.com/Mareth08 personal blog
    Resep Pisang Goreng Nugget
    Halo guys! Kali ini saya akan berbagi resep pisang goreng yang lagi hits
    RESEP RAHASIA TELUR GULUNG RUMAHAN ANTI GAGAL #221
    Harga Pembelian Untuk Bikin Telur Gulung Rumahan : – Wajan 11′ Rp. 18.500

    Leave a reply "Resepi Ikan Siakap Stim Limau Sedap, Simple & Terbaek (SbS)"