Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)

Resepi Char Kuey Teow Terbaekk!! | Assalamualaikummmm… Haa..Sape suka char kuey teow? Jom cuba resepi ni..mudah dan sedap… Admin akan berkongsi resepi terbaik utk anda 🙂
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)
Sumber : ‎Jamiah Tulisman
RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB1 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Ini adalah bahan yg sangat penting.. Sos char kueyteow.
*Bahan sos blh simpan lama dan blh buat 4 kali kueyteow 500gm
2 litre air Masak
100 ml sos ikan
200ml kicap manis (sy guna cap kipas udang)
2 sudu cukup rasa Maggie
3 sudu besar penuh sos tiram Maggie
250ml sos cili (1 cawan)
100ml kicap pekat
Cara: campurkan jek semua dan kacau rata.. dah siapp.. 
*Kalau nak buat separuh adunan sos atas Tu pun blh sebab dapat banyak dan sos kena simpan dlm bekas bertutup ye.. Dan simpan dlm peti sejuk.. Bila nak buat char kueyteow atau mee amek jek sos ni.

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB2 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Jom tengok cara membuatnya:
Panaskan sikit minyak..tumis bawang putih dan hirisan bawang merah.. tumis sehingga naik bau.. masuk lada kering yg siap blend tu dlm 2 sudu besar.. tumis sehingga garing.. Dah garing masukan 500ml sos

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB3 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Biarkan mendidih.. Dah didih pecahkan 2 baji telur ..biar kejap dan Kacau rata. Masa ni pasang api besar..

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB4 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Masukan udang,kerang (jika ada)

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB5 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Kecikkan api, masukan 1/2 sudu mkn gula dan kacau kacau rata..Tak perlu masuk garam

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB6 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Masukkan kueyteow

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB7 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
gaul rata..

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB8 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Masukan taugeh/ sawi jika suka, dan tutup api
Kacau dan angkat

RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB9 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)
Hidang panas-panas… Fuhhh…merecikk… 😛
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..
RESEPIBCHARBKUEYBTEOWBPOWERB10 - Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)

Loading...

Tags: #Char #Kuey #Resepi #Teow #Terbaekk

author
Author: 
    Cara memasak samyang ramen masak mie samyang pedas
    Karena tidak ada cara memasak mie samyang dibalakang bungkus, maka kali ini iseng-iseng
    RESEP SUP BIHUN [CHINESE STYLE]
    1/2 bungkus Bihun (cabe brand) 6 biji Udang (bersihkan kotoran,jangan buang kulitnya) 250gram
    Kuih Cekmek Molek Gebu
    Okay dah siap kuih cekmek molek gebu gebas kita ni 😍 salah satu
    Cara Masak Bihun Goreng Kecap yang Praktis dan Nikmat Menggoda
    Bingung mau sarapan apa hari ini? Mama Punya Cerita Vlog akan membagikan ide

    Leave a reply "Resepi Char Kuey Teow Terbaekk (SbS)"