Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap

hqdefault 883 - Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap

Resepi sambal nasi lemak #airtanganamelia

Bawang merah (lebih pun takpe)
Bawang putih (sedikit)
(Dikisar)
Belacan
Bawang merah (hiris)
Ikan bilis
Cili kering
Asam keping
Air asam jawa
Gula tebu
Budu
Minyak masak (kalau boleh lebihan minyak Goreng ikan bilis )

Mula mula panaskan minyak. Kemudian masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah di kisar. Masukkan belacan. Tumis sampai naik bau. Kemudian masukkan ikan bilis. Kacau lagi. Masukkan cili kering dan masukkan asam keping. Dah garing masukkan bawang merah hiris , gula tebu dan akhir sekali budu.

Boleh masukkan air asam jawa untuk
Menambahkan kemasaman lagi . Ikut suka .
Kalau letak budu dah rasa masin, tak
Perlu lagi tambah garam.

Nota .
Budu itu jangan letak banyak banyak. Cukup lah untuk merasakan sedap sedap sambal itu sahaja. Sambal akan ada rasa

Manis , masam , masin . Tapi lebih kepada lemak lemak macam tue . Yang buat sedap adalah budu dan gula tebu itu .

Video live cara Melea buat sambal ada di FB Amelia Tamby Hussin (https://www.facebook.com/amelia.nazli) – https://www.facebook.com/amelia.nazli/videos/vb.1467824353/10209592188789378/?type=2&theater

Kredit video kepada sis Amelia Tamby Hussin #mahn (Masak Apa Hari Ni) – https://www.facebook.com/groups/1399614277028551/

Nasi Beriani Haji Tamby Padang Temu Melaka

Rating video: /5

Sumber video: Youtube


Loading...

Tags: #Cara #Lemak #Masak #Nasi #Resepi #Sambal #Sedap

author
Author: 
    MEE GORENG UDANG KERING
    My take on Spicy Shrimp Fried Noodles. Mee Goreng Udang Kering. If you
    EXTREM !! CARA ORANG INI MENANGKAP, MEMASAK, DAN MEMAKAN BUAYA
    EXTREM !! CARA ORANG INI MENANGKAP, MEMASAK, DAN MEMAKAN BUAYA Rating video: /5
    Mini Tuna Pizza – Resepi Dough Gebu & Senang
    FULL RECIPE: http://www.gulasage.com/soul-meal/mini-tuna-pizza-recipe-resepi-pizza-mini-tuna Facebook: https://www.facebook.com/gulasage/ Website: http://www.gulasage.com/ Instagram: https://www.instagram.com/gulasage/ Email: gulasage@outlook.com Rating video:
    1. author

      Intan Hassan3 years ago

      Saya dah cuba masak mengikut resepinya, memang sedap. Terima kasih kerana berkongsi ilmu dan selamat beramal.

      Reply
    2. author

      Geeta Mo3 years ago

      Baru puas hati. Terima kasih….so much.

      Reply
    3. author

      Cinta Tiara Indah.3 years ago

      Trimakasih Resepnya.. 😍😍

      Reply
    4. author

      Abdulla Abdulla3 years ago

      sedap nya….

      Reply
    5. author

      Adicmeq Paera3 years ago

      Apesal pulak letak budu…sye selalu buat sambal nasi lemak…tak pernah dengar lagi org letak budu….aduhaiii…

      Reply
    6. author

      Sambal Ado Goreng3 years ago

      👍👍👍👍👍👍👍👍makasih akak dah berbagi ilmu…di tunggu ya Kak resipi2 lainya

      Reply
    7. author

      denny hezky3 years ago

      makaseh kak.akak bgi info yg jelas bagi setiap step. tpi ade satu sy nk tnye ni, budu tu pakai budu ape kak? maaf sbbbsy pnh beli budu bilis. try skali je. suspect budu ni ade byk jenis. yg akak tuang tu budu ape ye? tq

      Reply
    8. author

      anafarhana73 years ago

      Thanks share resepi..😘

      Reply
    9. author

      sara sultan13 years ago

      Maaf segitu banyaknya bisa tahan berapa harikah didalam kulkas/peti ice

      Reply
    10. author

      RAZI IDRUS3 years ago

      Kesian kepala bapak ko ..ko pun cebok dan basuh puki berkulat tu tgn kiri ..

      Reply
    11. author

      Nor Izani3 years ago

      jeodnns

      Reply
    12. author

      Nor Izani3 years ago

      jeodnns

      Reply
    13. author

      London Hamzah3 years ago

      Terima kasih kak, sy dah cuba. Memang menjadi Alhamdulillah.

      Reply
    14. author

      Khairul Hussein3 years ago

      saya dah cuba….alhamdulillah sedap

      Reply
    15. author

      noreen nor3 years ago

      Terma kaseh akak.sy dh cuba rsepi akak tu.sdp sngat

      Reply
    16. author

      Syahirah Ahmad3 years ago

      X makan belacan x makan budu Nnti jerawat naik

      Reply
    17. author

      Souljah TV3 years ago

      Mulianya hatinya. Tidak kedekut ilmu walaupun berniaga. Tiada hasad dengki takut bisnes down. Percaya dengan rezeki tuhan bagi. Berkongsi resepi untuk semua. Semoga Allah merahmati akak dan keluarga akak. Amin

      Reply
    18. author

      Esperalzi Esperal3 years ago

      Terima kasih resepi ini. Abaikan komen2 negatif yg tak membina.

      Reply
    19. author

      Esperalzi Esperal3 years ago

      Boh asam jawa instead asam keping OK ker?

      Reply
    20. author

      apachee apachee3 years ago

      😋

      Reply

    Leave a reply "Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap"