Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap

Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap

Resepi sambal nasi lemak #airtanganamelia

Bawang merah (lebih pun takpe)
Bawang putih (sedikit)
(Dikisar)
Belacan
Bawang merah (hiris)
Ikan bilis
Cili kering
Asam keping
Air asam jawa
Gula tebu
Budu
Minyak masak (kalau boleh lebihan minyak Goreng ikan bilis )

Mula mula panaskan minyak. Kemudian masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah di kisar. Masukkan belacan. Tumis sampai naik bau. Kemudian masukkan ikan bilis. Kacau lagi. Masukkan cili kering dan masukkan asam keping. Dah garing masukkan bawang merah hiris , gula tebu dan akhir sekali budu.

Boleh masukkan air asam jawa untuk
Menambahkan kemasaman lagi . Ikut suka .
Kalau letak budu dah rasa masin, tak
Perlu lagi tambah garam.

Nota .
Budu itu jangan letak banyak banyak. Cukup lah untuk merasakan sedap sedap sambal itu sahaja. Sambal akan ada rasa

Manis , masam , masin . Tapi lebih kepada lemak lemak macam tue . Yang buat sedap adalah budu dan gula tebu itu .

Video live cara Melea buat sambal ada di FB Amelia Tamby Hussin (https://www.facebook.com/amelia.nazli) – https://www.facebook.com/amelia.nazli/videos/vb.1467824353/10209592188789378/?type=2&theater

Kredit video kepada sis Amelia Tamby Hussin #mahn (Masak Apa Hari Ni) – https://www.facebook.com/groups/1399614277028551/

Nasi Beriani Haji Tamby Padang Temu Melaka

Rating video: /5

Sumber video: Youtube

Loading...

Tags: #Cara #Lemak #Masak #Nasi #Resepi #Sambal #Sedap

author
Author: 
    Wah Menariknya Aneka Autentik Di Bufet Ramadan Di Hotel Sunway Putra Ni.
    . Hotel Sunway Putra kali ini mengetengahkan menu autentik Melayu utk Buffet Ramadan
    Gara-Gara Bau Belacan Bakar, Jiran Rakyat Malaysia Di Perancis Telefon Polis.
    Hangat di laman twitter mengenai perkongsian seorang lelaki Malaysia mengenai kisah kawan kepada
    4 Menu Snek Barat Kesukaan, Daging & Keju Paling Sedap
    Frittata, lasagna, volcano beef dan shepard pie, sebut nama resipi snek barat ni
    5 Jenis Biji Kopi Penggemarnya Patut Ambil Tahu. Pilihlah Sesuai Citarasa.
    Biji kopi ni nampak sama aje, tapi sebenarnya berbeza rasa. Jika anda tahu
    1. author

      Intan Hassan1 year ago

      Saya dah cuba masak mengikut resepinya, memang sedap. Terima kasih kerana berkongsi ilmu dan selamat beramal.

      Reply
    2. author

      Geeta Mo1 year ago

      Baru puas hati. Terima kasih….so much.

      Reply
    3. author

      Cinta Tiara Indah.1 year ago

      Trimakasih Resepnya.. 😍😍

      Reply
    4. author

      Abdulla Abdulla1 year ago

      sedap nya….

      Reply
    5. author

      Adicmeq Paera1 year ago

      Apesal pulak letak budu…sye selalu buat sambal nasi lemak…tak pernah dengar lagi org letak budu….aduhaiii…

      Reply
    6. author

      Sambal Ado Goreng1 year ago

      πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘makasih akak dah berbagi ilmu…di tunggu ya Kak resipi2 lainya

      Reply
    7. author

      denny hezky1 year ago

      makaseh kak.akak bgi info yg jelas bagi setiap step. tpi ade satu sy nk tnye ni, budu tu pakai budu ape kak? maaf sbbbsy pnh beli budu bilis. try skali je. suspect budu ni ade byk jenis. yg akak tuang tu budu ape ye? tq

      Reply
    8. author

      anafarhana71 year ago

      Thanks share resepi..😘

      Reply
    9. author

      sara sultan11 year ago

      Maaf segitu banyaknya bisa tahan berapa harikah didalam kulkas/peti ice

      Reply
    10. author

      RAZI IDRUS1 year ago

      Kesian kepala bapak ko ..ko pun cebok dan basuh puki berkulat tu tgn kiri ..

      Reply
    11. author

      Nor Izani1 year ago

      jeodnns

      Reply
    12. author

      Nor Izani1 year ago

      jeodnns

      Reply
    13. author

      London Hamzah1 year ago

      Terima kasih kak, sy dah cuba. Memang menjadi Alhamdulillah.

      Reply
    14. author

      Khairul Hussein1 year ago

      saya dah cuba….alhamdulillah sedap

      Reply
    15. author

      noreen nor1 year ago

      Terma kaseh akak.sy dh cuba rsepi akak tu.sdp sngat

      Reply
    16. author

      Syahirah Ahmad1 year ago

      X makan belacan x makan budu Nnti jerawat naik

      Reply
    17. author

      Souljah TV1 year ago

      Mulianya hatinya. Tidak kedekut ilmu walaupun berniaga. Tiada hasad dengki takut bisnes down. Percaya dengan rezeki tuhan bagi. Berkongsi resepi untuk semua. Semoga Allah merahmati akak dan keluarga akak. Amin

      Reply
    18. author

      Esperalzi Esperal1 year ago

      Terima kasih resepi ini. Abaikan komen2 negatif yg tak membina.

      Reply
    19. author

      Esperalzi Esperal1 year ago

      Boh asam jawa instead asam keping OK ker?

      Reply
    20. author

      apachee apachee1 year ago

      πŸ˜‹

      Reply

    Leave a reply "Resepi & Cara Masak Sambal Nasi Lemak Sedap"