Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!

Loading...

Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!! | As’salammualaikum kesayangan hakak semua.. Salam 2 Ramadhan.. Menu akak dan anak-anak berbuka tadi, permintaan dr si kakak.. Ayam masak merah kenduri kahwin.. akak belajar dr mak akak.. dulu selalu buat tak jadi.. jadi macam ayam sambal.. Tapi sekarang alhamdulillah, semakin sedapp.. buat 2 ekor pun blh licin. Pd yg nak mencuba, ni akak sharekan tutorial.. 
RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB1 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Sumber : Nor Haidah Md Said

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB2 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Sekor ayam dlm anggaran 2kg

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB3 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Ni bahan2 utk diblender.. kalau nak pedas tambah kuantiti cilinya… Ni akak buat memang tak pedas

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB5 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Tomato dlm 4biji pn blender. Akak tak pandai pakai tomato puri.. jadi akak pakai tomato biji jee

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB6 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Ni utk tumisan. Daun pandan tu wajib ada. Kalau tak ada tak jadi ayam merah kenduri

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB7 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Susu cair

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB8 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!

Mula-mula goreng ayam dulu

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB9 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Agak2 ayam tu masak je tak payah sampai garing sangat, nanti keras

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB10 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Ok mula menumis. Guna minyak gorenga ayam tadi je. Minyak kena lebih ye.. Mula2 masukkan 3 sekawan

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB11 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Kemudian serai

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB12 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Seterusnya daun pandan.
Goreng sehingga naik bau semerbak. Inilah rahsia ayam kenduri kahwin tu sedap dan wangi

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB13 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Masukkan bawang hiris
Goreng sampai bawang kekuningan

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB14 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Masukkan bawang hiris
Goreng sampai bawang kekuningan

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB15 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Dah layu semua, masukkan bahan blender.
Tumis lada sekejap dlm 10 minit

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB16 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Kemudian baru tuang tomato blender.

Teruskan menumis sampai betul2 cantik, garing dan pecah minyak

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB17 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Dan gula dlm sesenduk

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB18 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Warna tumisan mesti jadi cantik merah macam ni

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB19 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Tuangkan susu cair dlm anggaran 2 senduk

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB20 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Biar susu sebati dan prcah minyak sekali lagi
Kalau rasa nak tambah air blh tambah sedikit

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB21 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Last sekali masukkan ayam. Gaul sebati dan masak dlm 10 minit lagi

RESEPIBAYAMBMASAKBMERAHBKENDURIBKAWENB22 - Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kawen!!
Siap… selamat mencuba in sha allah sedap ☺️☺️

Loading...

Tags: #Ayam #Kawen #Kenduri #Masak #Merah #Resepi

author
Author: 
    Resipi Masakan Turki (Hünkar Beğendi)
    Dalam program sebelumnya kami telah menyebutkan bahawa dlm masakan Turki terdapat sekurang-kurangnya seratus
    Biskut Kelapa Nestum
    Biskut Kelapa NestumBy Kak Wan @ ResipicitarasawanBahan-bahan250 gm marjerin200 gm gula kaster1 kuning
    7 Herba Itali Yg Anda Patut Kenali Sebelum Guna Utk Memasak
    7 Herba Itali Yg Anda Patut Kenali Sebelum Guna Utk MemasakDi thn-tahun awal
    Gulai Kari Ikan Kering Tumis Darat
    Hari ini saya ingin kongsikan intipati Kuliah Zohor oleh Ustazah Fadilah Yaacob tajuk

    Comments are closed.