Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew

Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew || Salam semua, Sebenarnya sekali -sekala menu ayam yg dikukus pun sedap juga. Memang suka ayam yg dikukus, lebih lagi kalau resepi itu dipelbagaikan, Kalau macam diri sendiri nak ikut tekak ayam kukus yg paling sedap ni memang susah sikit.

Kena betul – betul sedap hii baru lalu mkn. Ada terjumpa satu resepi yg sangat mudah dan sedap lah di tekak kita. Walaupun bahan – bahannya agak ringkas tak sangka sedap pulak.

Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew

Mengikut pemilik resepinya , resepi ini adalah masakan tradisi orang Teochew, tapi ada letak taucu tak sangka sedap, biasa buat goreng jerr taucu. ayam goreng taucu lah. Macam – macam, rupanya yg lagi simple lagi sedap nak pedas menyengat letak lagi cili api tu ya.

Resepi ini dah a keeper sebab senang mkn dgn menu ayam kukus ini pun rasa dah nikmat. Utk taucu ada banyak jenis kan, yg ini guna taucu yeos pedas manis tak silap. Utk ke semua bahan ada skip kicap cair.

Silalah cuba, susah juga nak cari resepi ayam kukus yg betul – betul masuk tekak, kira yg ini dah masuk list sebab sedap sangat. Ayam kukus mudah tapi sedap.

Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew

Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew

BAHAN-BAHAN:

* 6 ketul ayam bahagian paha dan betis-bersihkan dan potong kecil
* 1 biji bawang holland-dicincang
* 1 labu bawang putih-dicincang
* 6 cili merah dicincangkan-jika mahu pedas blh gantikan densgan cili api
* 1 sudu besar taucu
* 1 sudu besar gula perang-boleh ganti gula putih
* 4 sudu besar kicap cair
* 1 sudu besar minyak bijan
* 1 sudu besar sos tiram
* 2 sudu kecil serbuk pati ayam
* Sedikit lada sulah
* 1 batang daun bawang-dihiris

CARA MEMASAK:

1. Gaulkan sebati bahan-bahan dlm mangkuk. Alihkan ie dlm dulang dan kukus dlm 40 minit.
2. Kukus ayam tanpa campur air. Selepas kukus akan penuh juice ayam dlm dulang.
3. 1 batang daun bawang hiris kecil dan masukkan bila ayam sudah hendak masak dlm 30 minit dan kacaukan kejap dan kukus balik 10 minit.
4. Siap blh hidangkan.

Nota :
Resipi ini tidak menggunakan garam sebab sudah ada kicap cair. Tapi kalau yg ingin rasa masin blh letakkan garam secukup rasa.

Kredit Resepi: Mary Teo Lee Na

Loading...

Tags: #Ayam #Kukus #Masak #Masakan #Orang #PEDAS #Resepi #Ringkas #TAUCU #Teochew #Tradisi

author
Author: 
    Download Ramadhan Penuh Berkah
    Download ramadan penuh berkah ramadhan, download ramadan penuh berkah energi, download ramadan penuh
    During Ramadan Quotes
    During ramadan, during ramadan muslims, during ramadan muslims fast, during ramadan most muslims,
    Hukum Puasa Syawal Bg Wanita
    Hukum puasa, hukum puasa di hari jumat, hukum puasa nazar, hukum puasa rajab,
    Lagu Lebaran Tiba
    Lagu tiba, lagu tiba tiba kau minta maaf pd ku, lagu tiba saatnya,

    Leave a reply "Resepi Ayam Masak Kukus Taucu Pedas Yg Ringkas Masakan Tradisi Orang Teochew"