Resepi Air Kathira (1 Jug Air)

Loading...

Resepi Air Kathira (1 Jug Air) | Bulan Puasa ni tak sah kalau takde air kathira bg orang Johor kan.. Nah! saya siap-siap bg resepi bg yg nak mencuba.. air kathira ni memang popular bg orang Negeri Johor.. nape nama kathira? sebab air kathira ni bahan-bahan terdiri dr biji kathira.. dan terdiri dr bahan-bahan yg lain juga..  rasa dia memang betul betul padu! lemak-lemak manis gitu.. memang sedap percayalah! silap silap 1 jug pun tak cukup tau..
Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Sumber : Fb Tahrunnisah Jali
Bahan-bahan:
1 sudu besar biji kathira/getah anggur rendam 4-8 jam
2 sudu besar biji selasih rendam sampai kembang
1 tin susu cair
cendol
cincau
5 biji kurma hiris halus
4 biji buah kembang semangkuk rendam 4 jam sehingga kembang
10 biji buah kundur
3 sudu besar barli rebus sampai lembut 

kismis
sedikit garam utk berikan rasa lemak
gajus dikisar halus (saya tak isi)
kacang tanah goreng (jika suka)
1 cawan air soda 
sirap pandan 
(2 senduk gula + air 1 cawan + 10 biji gula batu +pandan simpul +pewarna/perisa pandan5 titis)- rebus


Caranya:

Campur semua bahan-bahan dlm jug air.. kacau sebati dan isikan ais … sedia utk diminum
**biji kathira blh dibeli di kedai rempah india atau dipasaraya pun pernah nampak diorang jual

Boleh juga ada lihat resepi bergambar di bawah:
ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B3 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Bahan-bahan utk air kathira

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B4 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Inila dia biji kathira@getah anggur.. ia berasal dr pakistan.. tanya orang yg jual ni memang orang india dan pakistan guna ni utk buat minum atau mkn.. lain tau dgn gum arabic tu.. bila dah direndam bertukar jadi putih jernih

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B5 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Buah kembang semangkuk.. rendam beberapa jam nanti dia kembang

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B6 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)

Bahan-bahan lain utk diisi dlm air kathira

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B7 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Ada cendol, barli, kurma dan cincau..

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B8 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Biji selasih, sirap pandan, susu cair

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B9 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Lagi sedap bila tambah dgn air soda tapi tak perlu byk.. tapi ada juga yg tak letak, terpulang

ResepiBAirBKathiraB25281BJugBAir2529B10 - Resepi Air Kathira (1 Jug Air)
Campur semua, kacau seihingga sebati.. masukkan ais, siap.. korang blh la add on cincau dgn cendol lg sedap gitu.
Selamat mencuba…
Jangan lupa share…

Loading...

Tags: #Kathira #Resepi

author
Author: 
    Download Family and Friends Alphabet Book
    Click the cover page to download Family and Friends Alphabet Book
    Misteri Kematian Artis Cantik Desy Nurhakiki, Overdosis Suntik Putih atau Serangan Jantung?
    slidegossip.com – Belum lama ini publik dikejutkan dgn berita kematian artis cantik Desy
    JUMPA @ Sungei Wang : Tempat Mesti Pergi Dlm Kuala Lumpur
    Assalamualaikum guys.. Siapa tak pernah pergi Sungei Wang Plaza? Weh sini byk sangat
    FG Walet Bird’s Nest Meluaskan Empayar Di Johor Bharu
    Assalamualaikum, Kebaikan sarang burung kepada kulit muka & kesihatan badan memang sudah terkenal

    Comments are closed.