Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Loading...

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog mkn Mahamahu dan juga rakan-rakan seklian. Dah lama kot Maha tak pergi mengembara keluar negara sejak dua menjak ni. Sibuk dgn kerja dan juga aktiviti berblog. Tapi Alhamdulillah awal thn ini dpt satu jemputan utk berjalan ke negara jiran Indonesia. Memang seronok lah kerana nak pergi sendiri memang tidak pernah terfikir sebab kali ni Maha akan pergi dr pulau ke pulau.
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 11 1 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Selalu kalau orang nak travel pulau ni mesti nak naik flight jer senang tapi kali ni Maha dan rakan-rakan blogger lain menyelusuri laluan laut utk menjelajah Kepulauan Riau. Naik feri dgn jarak yg jauh satu pengalaman yg menyeronokan walaupun memenatkan. Tips dr Maha kalau nak travel naik feri pastikan korang yg mabuk laut sediakan ubat secukupnya dan pakaian yg sesuai.  Kalau korang nak tahu kemana destinasi sebenar dan apa yg Maha dan kawan-kawan buat kat sana baca post ni sampai habis mesti seronok.
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 1 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 2 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Perjalanan kami bermula seawal pukul 12.00 tengah malam dr Kuala Lumpur utk sampai ke Jeti Stulang Laut di dlm Berjaya Waterfront Johor seawal pagi keesokannya. Sebab kami nak menaiki feri pertama pukul 7.15 pagi drpada jeti tersebut utk pergi ker Batam Centre. Harga tiket feri sehala RM90 seorang (termasuk cukai) dan mengambil masa perjalana selama lebih kurang 2 jam. Kekerapan waktu pelepasan feri dr sini adalah 45 minit. Hari tu kami sampai ke Batam Centre lebih kurang pukul 10.00 pagi lewat sikit kerana ada kelewatan masa berlepas.

Waktu perlepasan feri Stulang Laut – Batan Centre

07:15 a.m 13:15 p.m
08:00 a.m 14:00 p.m
08:45 a.m 14:45 p.m
09:30 a.m 15:30 p.m
10:15 a.m        16:30 p.m
11:00 a.m        17:30 p.m
11:45 a.m        18:30 p.m

Harga tiket feri berelepas dr Stulang Laut 

HargaBFeri - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 3 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 4 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
AWAS! belum sampai lagi destinasi dituju perjalanan kami masih jauh lagi kerana dr Batam Centre kami naik bas yg disediakan memakan masa lebih kurang 45 minit utk sampai ke Pelabuhan Telaga Punggur. Ini kerana ia adalah pelabuhan utk perlepasan feri domestik ke sekitar Kepulauan Riau ini. Dari pelabuhan kami naik lagi feri utk ke destinasi terakhir kami yg mengambil masa lebih kurang 4 jam perjalanan laut. Jangan panik dlm feri semua kemudahan ada seperti tandas dan juga kantin menjual mknan. 
  
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 5 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 6 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 7 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Kami terpaksa berhenti di Dermaga Chempa Pasir Panjang utk transit di situ ini kerana feri yg kami naik akan terus perjalanan ke Pulau Lingga. Dari jeti tu pula kami naik lagi satu feri lain yg lebih kecil dan ia mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan. Akhirnya setelah puas dihempas ombak dan bermabuk-mabuk dlm feri kami semua sampai ke destinasi yg dituju iaitu pantai Desa Batu Berlubang. Habis masa separuh hari dlm perjalanan laut sahaja memenatkan tapi seronok kerana ia pengalaman baru buat Maha. 

Desa Batu Berlubang Lingga Kepulauan Riau 

Kenepatan kami sepanjang lebih kurang 8 jam perjalanan utk sampai ke sini terubat apabila menjejak kaki ke pulau yg sangat cantik dan indah. Keindahan ini tidak dpt kat tempat lain kerana ia adalah pulau yg masih terpelihara drpada kemodenan dan juga pencemaran. Korang blh lihat air laut yg membiru dan ada bahagian yg berwarna hijau. Sangat jernih dan blh nampak hidupan laut dlmnya. Seronok tidak dpt digambar kerana sampai ke tempat yg sangat asing bg Maha.
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 18 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Desa Batu Berlubang ini mendapat nama drpada sebuah batu yg berlubang terletak di persisir pantai. Desa ini terletak dlm jajahan Kepulauan Riau (KEPRI).  Sesampai sahaja kami di sana disambut dgn gembira dan penuh ramah warga desa. Kat sini tiada resort atau hotel jadi kami menginap dirumah orang kampung yg disediakan. Kalau korang rasa nak lari drpada kesesakan dan kesibukan kota sini adalah tempatnya sangat tenang dan menyegarkan. 
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 9 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 10 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 17 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Rumah penduduk kampung yg kami menginap
Kalau dah namanya duduk pulau memang sini mknan utama adalah mknan laut. Mkn tengahari kami dihidangkan dgn pelbagai jenis mknan laut yg sedap dimasak oleh orang kampung. Ini kerana pekerjaan utama penduduk di pulau ini adalah nelayan dan hasil tangkapan mereka bukan sahaja dimakan sendiri tapi juga di export ke negara-negara lain seperti Singapura. Mknan laut mereka sangat segar dan byk memang best.
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 22 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 25 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 27 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 28 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Selepas sahaja mkn dan berehat beberapa jam petang tu kami buat sikit tour kawasan kampung ni utk mengenali lebih dekat Desa Batu Berlubang ini. Terdapat lebih kurang 300 keluarga yg menghuni desa ini. Di sini penduduk hanya berbekalkan generator untuk mendapatkan kuasa elektrik. Kat sini korang memang akan rehat sepuasnya kerana tiada perhubungan talian telefon maka tiada internet ok. Jadi memang penduduk sini byk melakukan aktiviti kampung dan bermasyarakat.
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 12 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 14 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 15 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 16 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 21 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Batu Berlubang yg dijadikan nama kampung ini 
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 26 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Kami menyelusuri pelusuk kampung memanjat bukit utk menyaksikan pemandangan laut yg sangat indah kat sini. Di persisir pantai yg jernih ini kami dibawa ke lokasi Batu Berlubang yang menjadi sejarah masyarakat tempatan. Desa ini sangat bersih kalau korang jalan sekitar kampung rasa seronok sambil melihat aktiviti orang kampung. Jalan punya jalan tak sedar hari dah malam dan matahari melabuhkan sinar. Kami perlu berehat secukupnya malam ni sebab esoknya kami akan menyaksikan satu aktiviti menarik yg bakal berlangsung di desa ini.

Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga

Tidur malam Maha sangat nyenyak kerana dibuai oleh kesejukan tiupan angin laut. Menurut cerita orang kampung pulau ini terlindung drpada angin monsun. Suasana pagi kat pulau ini sangat tenang kerana korang hanya akan dengar deruan enjin bot dan juga pukulan ombak sahaja. Tiada kesesakan kenderaan dan juga pencemaran di sini. Rasa tak nak balik nak duduk pulau ni memang seronok.
  
Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 23 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 20 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 19 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Pagi tu kami semua bersiap utk satu aktiviti bersejarah yg bakal berlangsung di pulau ini. Aktiviti Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga adalah perlumbaan kapal layar yg terbesar di dunia dan thn ini merupakan thn keempat perlumbaan kapal layar ini diadakan. Kemuncak perasmian telah diadakan di Desa Batu Berlubang ini. Sebab itu Maha dan juga beberapa rakan blogger dan media dr Singapura dan Indonesia sendiri hadir di sini. 
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 0 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 2 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 1 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 8 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Aktiviti hari tu bermula dgn kehadiran semua pelayar yg menyertai perlumbaan ini. Mereka telah berada di perairan Kepulauan Riau ini beberapa hari awal. Semua peserta disambut meriah oleh orang kampung dgn paluan kompang drpada Jeti Desa Batu Berlubang sehingga ke tapak aktiviti di tepi pantai. 
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 9 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Semua tetamu dr serata dunia yg menyertai perlumbaan ini diraikan dgn persembahan silat dan juga tarian menyambut tetamu yg menjadi budaya Melayu Riau. Seronok tengok mereka begitu meraikan tetamu yg datang ke tempat mereka. Kemeriahan kat sana tak habis di situ ia diteruskan dgn acara simbolik pemakaian tanjak kepada wakil pelayar ini yg merupakan eksesori rasmi orang Melayu di sini. 
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 4 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 6 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 7 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 10 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Selepas tu semua tetamu dijamukan dgn mknan tengah hari dgn mknan laut yg segar. Ikan bakar tak blh lps dan juga di segarkan dgn air kelapa muda memang membuka selera sangat. Maha rasa seronok dan teruja melihat kemeriahan aktiviti kat sini sebab mereka jarang mendapat kunjungan besar drpada tetamu luar seperti ini. Kali ini ia disambut meriah dan dgn penuh warna-warni. 
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 14 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 13 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Kenapa lautan kepulauan Riau ini dipilih menjadi destinasi pertandingan pelayaran ini kerana ia adalah laut yg cantik dan tenang. Serta kawasan yg penuh mencabar buat pelayar yg jauh drpada segala kemodenan yg ada. Perlumbaan pelayaran ini sepenuhnya merentasi perairan Indonesia yg mana bermula dan juga tamat di Nongsa Point Marina.
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 12 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 5 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 15 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Habis sampai petang aktiviti yg menarik dan pertama kali Maha dpt tengok sendiri depan mata. Rasa seronok sebenarnya berada di pulau ini tak nak balik pun ada. Tapi perjalanan kami jauh lagi kerana petang tu kami akan berangkat pula ker Pulau Lingga iaitu salah satu pulau yg menarik dlm Kepulauan Riau ini. Rasa rindu pd Desa Batu Berlubang tidak dpt dilupakan kerana ia adalah pengalaman yg berharga berada jauh di pulau. Melihat kehidupan orang pulau yg sebenar dan juga keindahan masih terpelihara. 
Nongsa Naptune Regatta Sail to Lingga 16 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Bapak Raja Fahrurazi, Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga 
Pulau Batu Berlubang Lingga 7 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Langga Kepulauan Riau 31 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Kalau korang rasa nak datang sini blh berhubung dgn Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga, Bapak Raja Fahrurazi dengan whatsap +62 0811 7011 961. Beliau akan membantu korang utk datang dan mendapatkan segala akses ke sini. Maha nak ucapkan terima kasih kepada warga Desa Batu Berlubang atas layanan yg baik dan mesra walaupun hanya dua hari satu malam sahaja di sini. In Sha Allah kalau berkesempatan Maha akan datang lagi ke sini kerana byk aktiviti blh dilakukan di sini. 
Pulau Batu Berlubang Lingga 3 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Lingga 1 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Lingga 2 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Lingga 4 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Lingga 5 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau

Pulau Batu Berlubang Lingga 6 - Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau
Korang blh tengok sendiri kawan-kawan blogger semua sibuk bergambar sekitar pulau ini kerana kat mana sahaja korang ambil gambar ia pasti akan cantik dan menarik kerana masih terpelihara alam semulajadi. Maha sendiri pun byk gambar tak upload kat sini jer nanti penat korang skroll. Tapi nanti akan ada posting kedua iaitu tentang tempat menarik yg korang blh kunjungi di Pulau Lingga pula ok. Nantikan post kedua Maha. Selamat bercuti semua. 
Jutaan terima kasih kepada :
Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga, Bapak Raja Fahrurazi
Dinas Pariwisata, Kepemudaan Dan Olahraga Kabupaten Lingga
Nongsa Point Marina and Resort  
Serta seluruh penduduk Desa Batu Berlubang    
Loading...

Tags: #Batu #Berlubang #Desa #Kepulauan #Lingga #Menyaksikan #Neptune #Nongsa #Regatta #Riau #Sail

author
Author: 
    “Raatchasi” Angkat Profesion Guru, Kritik Sistem Pendidikan Sekolah Kerajaan Di India
    Di media sosial Facebook, tular beberapa potongan klip drpada filem Tamil ‘Raatchasi’ yg
    SPI KPM Bil.3/2019: SOP Penggunaan Kenderaan Sendiri Bawa Murid Utk Urusan Rasmi
    Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mengeluarkan Surat Pekeliling Ikthisas berkenaan Prosedur Operasi Standard
    Jadi Mualaf, Deddy Corbuzier Tolak Tawaran Umroh dan Haji VIP Gratis! Ini Alasannya!
    slidegossip.com – Keputusan Deddy Corbuzier pindah agama Islam dan menjadi mualaf rupanya menarik
    KPM siasat Jalur Gemilang terbalik diedar ke sekolah
    Gambar via Facebook PETALING JAYA: Kementerian Pendidikan akan menyiasat isu Jalur Gemilang terbalik

    Leave a reply "Menyaksikan Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga Di Desa Batu Berlubang Kepulauan Riau"