Menu Popular Ramadan Bubur Lambuk Versi ‘Simple’, Tapi Rasanya Ummph…

Loading...

untitled design 7 30 06 403098 1 - Menu Popular Ramadan Bubur Lambuk Versi ‘Simple’, Tapi Rasanya Ummph…

Bila masuk aje bln puasa ni, menu bubur lambuk memang dicari. Bg warga kota KL ni ada yg sanggup yg sanggup beratur panjang kat Masjid Kampung Baru yg cukup terkenal dgn bubuk lambuknya yg sedap, dan yg bestnya percuma pulak tu.

untitled design 5 30 19 141437 - Menu Popular Ramadan Bubur Lambuk Versi ‘Simple’, Tapi Rasanya Ummph…

Bubur lambuk ni resipinya ada mcm-macam versi . Jika di Terengganu byk sayur ulam di dlmnya tetapi di Selangor dan KL ni bubur lambuk daging dan ayam lebih popular. Nak-nak kalau guna daging tetel memang terangkat lah rasanya.Ada mcm-macam resipi, tapi Min rasa ni lebih mudah dan gerenti jadi.

Resipi perkongsian dr Jamal dan Asmahan via FB mahn (masak apa hari ini)

BUBUR LAMBUK

untitled design 3 30 08 296507 - Menu Popular Ramadan Bubur Lambuk Versi ‘Simple’, Tapi Rasanya Ummph…

BAHAN-BAHAN :

untitled design 4 30 43 850226 - Menu Popular Ramadan Bubur Lambuk Versi ‘Simple’, Tapi Rasanya Ummph…

  • 2 mug beras | rendam dlm 20 minit

  • 1/2kg daging | campur yg berlemak (daging tetel)
  • 1 bungkus kecil rempah sup
  • 250ml santan
  • 3 sudu mkn lada hitam
  • 3 biji bawang merah | dikisar
  • 8 ulas bawang putih | dikisar
  • 1.5sm halia | dikisar
  • 1kiub pati kiub lembu | jika suka
  • Kentang secukupnya | dipotong kiub
  • Lobak merah  | dipotong kiub
  • Daun sup | utk ditabur
  • Bawang goreng | utk ditabur

CARA MEMASAK :

  1. Pijarkan minyak dan tumis bawang-bawang dan halia sehingga agak garing
  2. Masukkan rempah sup, tumis sehingga naik minyak dan masak.
  3. Masukkan daging, gaul sebati dan masukkan beras.
  4. Gorengkan beras seketika, dan masukkan air
  5. Rebus beras sehingga nampak lembut.
  6. Masukkan santan dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan lada hitam dan pati kiub lembu,Masukkan juga kentang dan lobak merah
  8. Bila sayur dah lembut, taburkan daun sup dan bawang goreng
  9. Siap utk dihidang

Mudah dimasak, semua pun masuk dlm satu periuk aje. Blh ulang mkn byk kali, kalu beli tapi ‘umat’ kat rumah tu ramai mana puas mkn sekali aje kan. Jadi selamat mencuba, try sekarang nanti puasa blh buat lagi.

Loading...

Tags: #BUBUR #Lambuk #MENU #Popular #Ramadan #rasanya #Simple #Tapi... #Ummph #Versi

author
Author: 
    Resipi Masakan Turki (Hünkar Beğendi)
    Dalam program sebelumnya kami telah menyebutkan bahawa dlm masakan Turki terdapat sekurang-kurangnya seratus
    Biskut Kelapa Nestum
    Biskut Kelapa NestumBy Kak Wan @ ResipicitarasawanBahan-bahan250 gm marjerin200 gm gula kaster1 kuning
    7 Herba Itali Yg Anda Patut Kenali Sebelum Guna Utk Memasak
    7 Herba Itali Yg Anda Patut Kenali Sebelum Guna Utk MemasakDi thn-tahun awal
    Gulai Kari Ikan Kering Tumis Darat
    Hari ini saya ingin kongsikan intipati Kuliah Zohor oleh Ustazah Fadilah Yaacob tajuk

    Comments are closed.