Kuih Kosui | Kuih Tradisional | Try Masak | iCookAsia

hqdefault 77 - Kuih Kosui | Kuih Tradisional | Try Masak | iCookAsia

Dapatkan resipi penuh Kuih Kosui di: http://www.icookasia.com/kuih-kosui-2/

Bahan-bahannya:

240gm gula merah
120gm gula pasir
250ml air
1 helai daun pandan
210gm tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
625ml air
Kelapa parut diambil putih sahaja
Sedikit garam

Cara membuat

1. Mula-mula masukkan gula merah, gula pasir, air dan daun pandan ke dalam periuk. Didihkan sehingga sebati dan menjadi sirap gula.

2. Kemudian campurkan tepung gandum, tepung ubi, air, garam dan sirap gula yang telah cair tadi ke dalam mangkuk. Kacau rata sehingga sebati.

3.Susun acuan di dalam periuk pengukus dan tuangkan adunan ke dalamnya. Kukus selama 1 jam. Untuk mendapatkan kuih kosui yang cantik, panaskan sebentar periuk pengukus sebelum mula mengukus adunan.

5. Setelah masak, golekkan ke dalam kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam. Kuih kosui sedia untuk dihidang. Selamat mencuba!

Kunjungi website iCook Asia di http://www.icookasia.com untuk resipi-resipi enak kami yang lain.

Follow kami di:

Facebook: https://www.facebook.com/iCookAsia/
Instagram: https://www.instagram.com/icookasia/
Google+: https://plus.google.com/+TryMasak/
Twitter: https://twitter.com/icookasia

Rating video: /5

Sumber video: Youtube


Loading...

Tags: #iCookAsia #Kosui #Kuih #Masak #Tradisional

author
Author: 
    Cara memasak samyang ramen masak mie samyang pedas
    Karena tidak ada cara memasak mie samyang dibalakang bungkus, maka kali ini iseng-iseng
    RESEP SUP BIHUN [CHINESE STYLE]
    1/2 bungkus Bihun (cabe brand) 6 biji Udang (bersihkan kotoran,jangan buang kulitnya) 250gram
    Kuih Cekmek Molek Gebu
    Okay dah siap kuih cekmek molek gebu gebas kita ni 😍 salah satu
    Cara Masak Bihun Goreng Kecap yang Praktis dan Nikmat Menggoda
    Bingung mau sarapan apa hari ini? Mama Punya Cerita Vlog akan membagikan ide
    1. author

      Iqbal Mussa2 years ago

      brapa porsi utk hidangan ni.?

      Reply
    2. author

      John Chong2 years ago

      Kuih sagu

      Reply
    3. author

      ain izzaty2 years ago

      Bukan ke kuih kosui letak kapur sireh?

      Reply
    4. author

      Syahmi CR2 years ago

      9daging

      Reply
    5. author

      Mohd Sopian Ibrahim2 years ago

      wow

      Reply
    6. author

      zalyna lyn2 years ago

      Hi… Mesti guna tepung ubi ke? Xbole guna tepung lain ke? Tq

      Reply
    7. author

      Angie Wheatley2 years ago

      I guess the long steaming time is because you did not precook the batter before steaming. I notice there was no use of alkaline water either .

      Reply
    8. author

      Normala Habib2 years ago

      emm..macam sedap je nak cubalah

      Reply
    9. author

      eva lee2 years ago

      hello tRY mASAK

      Thank you for your video, can kindly have the recipe in English.

      Thank you so much

      Reply
    10. author

      Ummu uwais2 years ago

      Ini dah mcm kueh lompang. Kuih kasui letak air kapur. Tp di sebelah pantai timur mmg bnyk jual kueh ni.

      Reply
    11. author

      man2man wan2wan2 years ago

      no use water lime ke?

      Reply
    12. author

      Melba, Jennifer Sabas2 years ago

      Can you please translate to English,

      Reply
    13. author

      Sham Aziz2 years ago

      great

      Reply
    14. author

      tika namila2 years ago

      tak ada resepi ke

      Reply
    15. author

      Ida Muchodah2 years ago

      saya sangt menyukai semua resep" kue mue betl" sangt memban tu buat sy tq..

      Reply
    16. author

      Faridah Rahim2 years ago

      mm .
      b

      Reply
    17. author

      Nurfirman Arrasul2 years ago

      emmm..sedap nya..i like..

      Reply
    18. author

      FIFA Gamer2 years ago

      air gula tu kena tunggu sejuk dulu atau masuk je panas2 kat tepung tu?

      Reply
    19. author

      Divine Grace Adriano2 years ago

      we also have that in the Philippines and we call it kutsinta. it's really yummy and almost tastes like sago.

      Reply
    20. author

      Cleo Patra2 years ago

      Yum yum yummy…..!!!

      Reply

    Leave a reply "Kuih Kosui | Kuih Tradisional | Try Masak | iCookAsia"