Kisah-Kisah Asnaf Miskin Tetapi Pemalas..

Loading...

Tahukah anda sesetengah orang yg menjadi miskin adalah kerana sikap malasnya?

Oleh : Faisal Rahim
 

Aku nak kongsi beberapa kisah asnaf ringkas dan minta korang bg cadangan camne lagi nak bantu orang yg sebegini?

Ada ramai orang jadi miskin sebab musibah dan takde peluang. Tapi sebenarnya, ramai juga yg kekal miskin sebab sikap PEMALAS mereka (pada pendapat aku).

1. Bg bantuan bot + enjin + peralatan nelayan harga >RM20k. Baru sebulan, semuanya dijual dgn harga tak sampai RM8k. Selepas habis duit, datang lagi minta bantuan zakat.

2. Bg modal buat kolam ikan + benih anak-anak ikan. Ikan hilang katanya masuk dlm tanah 😭.

3. Kumpulkan 4-5 asnaf utk projek pertanian berkelompok. Kebun disediakan, latihan diberi, benih sayuran, baja, sprinkler air lengkap. Tinggal kerja je, tapi sayur semua mati.

Sedangkan kat kebun sayur orang cina sebelah guna air parit je, tapi subur-subur sayur mereka.

4. Pergi melawat rumah asnaf pukul 8 pagi. Satu keluarga suami+isteri, anak dewasa lelaki 3 orang semua belum bangun tidur. Semua sihat dan tak kerja.

5. Buatkan reban ayam, bg anak ayam, janji beli ayam bila dah besar. Katanya ayam hilang. Anaknya cakap ayah sembelih mkn.

6. Dicarikan kerja restoran, katanya penat. Kerja kilang, kena buang sebab ponteng. Kerja ikut kontraktor, curi barang. Tapi asyik minta zakat (muda + sihat).

7. Bg bantuan tunai utk anak sekolah kat program agihan. On the way balik terserempak 2-3 orang asnaf beli nombor ekor.

8. Buatkan sebuah rumah 3 bilik free. Dia sewakan dan duduk rumah nak roboh, atap bocor dan sbgnya. Katanya jauh dr tempat kerja (tak sampai 5km).

9. Dicarikan kerja, dia bg alasan takde kenderaan. Bg pinjam basikal, katanya penat mengayuh. Tak sampai 3km tempat kerja.
 

Faisal 1 - Kisah-Kisah Asnaf Miskin Tetapi Pemalas..

10. Masa buat siasatan, rumah mcm tempat pembuangan sampah. Bau busuk. Buang sampah luar tingkap, sampah byk kat halaman rumah. Lalang, rumput tinggi tingkap.

Nak tergelincir kat dapur sebab simen berlumut. Baju berlonggok dlm plastik sampah. Orang dewasa ada 3 orang 😭.

Banyak lagi kisah sebegini sebenarnya. Memang tak blh hentikan bantuan walau bagaimana sikap mereka. Kalau berhentikan memang mereka ugut nak viralkan dsb.

Mungkin ada idea kreatif utk bantu. Ada 46,000 buah keluarga asnaf di Selangor (>300k asnaf).

Wallahualam.

Betullah kata bijak pandai;

Kalau kita lahir dlm keadaan miskin, ia bukan salah kita.

Tapi kalau kita mati dlm keadaan miskin, ia adalah salah kita.

Loading...

Tags: #Asnaf #KisahKisah #miskin #pemalas #Tetapi

author
Author: 
    6 Artis Indonesia Ini Punya Anak Sebelum Nikah, No 2 Diisukan Gay, No 4 Hamil Duluan!
    slidegossip.com – Popularitas yg diraih seorang artis turut membawa rasa penasaran publik soal
    Demo Ormas Tolak DWP Bubarkan Diri Karena Suara Speaker Kalah Keras!
    slidegossip.com – Penyelenggaraan acara Djakarta Warehouse Project (DWP) yg dihadiri byk artis dan
    Trio Ikan Asin Dipenjara, Kumalasari Makin Populer! Mbak You: 2020 Dia Akan Jatuh!
    slidegossip.com – Tak bisa dipungkiri, gara-gara kasus video ikan asin, nama Barbie Kumalasari
    Tiga muka surat pelajaran tulisan Jawi jadi pertikaian Dong Zong didedahkan
    Sejak Julai, pengkritik bertegas membantah rancangan kerajaan utk memperkenalkan tiga halaman pelajaran tulisan

    Comments are closed.