Kerabu Sotong

015a 1 - Kerabu Sotong
Selamat Datang ke Dapur Maklang

Kerabu ..segala jenis kerabu memang lah menjadi kegemaran Cik Abang…

Bahan2:

1/2 kg sotong, dibersihkan, potongkan anggaran 1 inci tebal dan direbus dgn sedikit air dan garam. Letakkan beberapa potongan kecil halis, utk menghilang bau hanyir

1 labu bawang besar di mayang
1 cawan taugeh di buangkan ekornya
1 ikat ( 50 sen) kacang botol di potong 1/2 inci panjang
1/2 biji kelapa goreng

4 biji lada merah dan sebesar ibu jari belacan ditumbuk bersama sedikit gula dan garam. Kalau nak pedas, blh campurkan dgn sedikit cili api
1 biji limau nipis, di ambil airnya.

Caranya:

1. Apabila sotong sudah masak, angkat dan toskan.
2. Campurkan semua bahan2 diatas. Letakkan sedikit garam dan gula.
3. Perah kan air limau nipis dan gaul rata. Masam manis tu, kita adjust laa ye…

Sebenarnya utk kerabu ni, kita blh letak bermacam2 jenis sayuran yg blh di buat ulam. Kalau nak letak kan kacan g panjang pun blh kalau tak ada kacang botol tu. Kalau nak parutkan magga muda pun blh. Kalau nak letakkan kacang tumbuk utk nak lemakkan pun blh. Ikut citarasa laa ye…

Semuga mendapat manafaat dr blog ini
Resepi yg terdapat didalam blog ini adalah resepi harian kami sekeluarga…Selamat mencuba!

Loading...

Tags: #Kerabu #sotong

author
Author: 
    #DapurBujang Ramadhan – Bihun Goreng.
    Dah pun Bulan Ramadhan! Jangan lupa saksikan Fendi dari kumpulan Balas memasak resipi-resipi
    Resep Cireng Asli Bandung [Kudapan Sunda] | Andriani Mareth
    MY OTHER SOCIAL MEDIA : twitter — https://twitter.com/AndrianiMareth fb — https://www.facebook.com/Mareth08 personal blog
    Resep Pisang Goreng Nugget
    Halo guys! Kali ini saya akan berbagi resep pisang goreng yang lagi hits
    RESEP RAHASIA TELUR GULUNG RUMAHAN ANTI GAGAL #221
    Harga Pembelian Untuk Bikin Telur Gulung Rumahan : – Wajan 11′ Rp. 18.500

    Leave a reply "Kerabu Sotong"