Karipap

Karipap,5 / 5 ( 1votes )

assalamualaikum wbt…

dah lama sangat kakcu biarkan blog ni sepi..bukan tk ada resepi2 baru yg nk kakcu kongsikan..tapi entah la..sejak2 ni semangat kakcu terbang melayang entah ke mana..doakan je kakcu tabah,kuat semangat dan sihat sepenuhnya… :))

utk nak sihat kakcu kena pantang mkn..banyak yg kakcu tk blh mkn..sabar je lah…tapi tengok orang mkn karipap kakcu rasa tk blh tahan nk pantang..makan lah juga sikit..sikit pn abis gak 2,3 biji..hehe..karipap yg biasa orang jual tu ada campur majerin dgn minyak masak kan?masa goreng pn rasanya orang tu mesti guna minyak yg dh entah berapa kali dia guna utk menggoreng..kakcu pula tk blh mkn minyak masak yg biasa tu..kakcu guna minyak canola..gula pn kakcu tk blh mkn..

inti karipap kalau tk taruk gula tk berapa sedap kan…so dah banyak sangat pantangnya lebih baik buat sendiri..tapi yg sebenarnya kakcu memang sangat2 tak pandai buat karipap..seumur hidup rasanya ada sekali je kot kakcu cuba buat..macam cerewet je..lepas tu malas sudah…haha..tapi baru ni ada la adik2 kesayangan kakcu kt fb,Rosni Musa & Fz cyunk tayang karipap yg diorg buat…pehhh geramm je…berkobar2 kakcu rasa nk membuatnya..maka hari ni kakcu pn cuba try test buat karipap sendiri.

tengoklah tu tk cantik kan??terpeleot sana sini..hahaha..tak kira la janji sedap dan blh mkn tanpa ada perasaan cuak..terima kasih pd adik kakcu Rosni Musa yg bagi tunjuk ajar pd kakcu utk jadikan karipap impian kakcu jadi kenyataan…:)) jom kita tengok resepinya…

                                     IMG 5761 1 - Karipap

                                     IMG 5764 - Karipap

bahan2 utk kulit karipap :
500gm tepung gandum
3/4 cawan minyak canola – di panaskan
1 cawan air – dr peti ais
sedikit garam

cara2nya :
1. masukkan minyak panas sedikit2 ke dlm bekas yg berisi tepung & garam dan gaulkan dgn menggunakan senduk sehingga rata
2. selepas tu masukkan air sedikit2..sambil tu gaulkan adunan dgn tangan..gaul sehingga adunan menjadi doh yg lembut (tak perlu habiskan air kalau adunan dah cantik)
3. bentukkan bulat2 kecil,lebih besar sikit dr guli dan masukkan ke dlm plastik dan simpan dlm peti ais lebih kurang 1 jam
4. kemudian blhlah gelekkan adunan tadi dan masukkan inti..kelim cantik2..panaskan minyak dan blh di goreng sehingga warnanya kekuningan..;))


bahan2 utk inti :
4 biji keledek – isi warna kuning – di potong kecil2
3 btg kacang panjang – di hiris kecil2
5 ulas bawang merah – di kisar
2 ulas bawang putih – di kisar
1 btg serai – di kisar
3 sudu mkn rempah kari – di kisar sekali
air secukupnya dan secubit kiub ayam

cara2nya :
1. tumiskan bahan kisar sehingga pecah minyak dan terbit bau
2. masukkan keledek dan di gaul rata
3. masak sehingga keledek empuk..kalau perlu tambahkan air
4. masukkan hirisan kacang panjang & garam dan di gaul2kan..masak lagi sampai kering dan lembut.
5. kemudian blhlah pdmkan api.
( kakcu masak inti tk masukkan gula..sebab tu kakcu guna keledek utk inti..keledek rasa dia kan manis…)

Loading...

Tags: #Karipap

author
Author: 
    Resep Kue Janit Janda Genit
    Resep Kue Janit Janda Genit Bahan : 250 gr tepung terigu 50 gr
    Resep Dan Tutorial Memasak Kwetiau Goreng Ala Chef dapurputih.com
    Resep Masak dan Video Tutorial Cara Memasak Kwetiau Goreng Kamu dapat membaca resep
    Resepi Puding Milo Oreo
    Ade yg Kate Puding Oreo Milo ni tengah viral skg. Betul ke? Rasenye
    RESEP TTEOKBOKKI – Rice cake – Gochujang
    Hai guys kali ini sy mo share resep Tteokbokki (spicy Korean Food) salah

    Leave a reply "Karipap"