KARI IKAN TONGKOL SIMPLE

41771687 10214417410503594 8109865915274756096 n 1 - KARI IKAN TONGKOL SIMPLE

41861124 10214417410303589 7724692122888044544 n - KARI IKAN TONGKOL SIMPLE

Kari ikan tongkol simple. Selalu kalau buat kari ikan saya guna halba campur tu. Tapi lupa stok kat rumah dah habis rupanya. Pakai apa yg ada je.
Cili kering blend pun tak letak sebab budak2 tak suka mkn pedas. Kita mak2 ni kalau Nak masak ni kena ikut tekak anak2. Terpaksa la buat sambal asing. Tak pun gigit je cili padi. 1f602 - KARI IKAN TONGKOL SIMPLE😂
Kari Ikan Tongkol
#masakcarasaya

Bahan-bahan:
– ikan tongkol yg di bersihkan
– 1 biji bawang merah (dihiris)
– 3 ulas bawang putih – di
tumbuk
– 1 batang serai – di titik
– 2 tangkai lada merah- buang biji dah potong memanjang
– 1 incii halia – di tumbuk
– 1 bunga lawang
– 3 biji bunga lawang
– 2 tangkai daun kari
– 3 sudu besar serbuk kari babas dibancuh pekat dgn air
– 3/4 keping ikan tongkol
– sedikit air asam jawa
– sedikit garam
– bendi
– 1 biji tomato dibelah 4
Cara Membuatnya:
– Panaskan minyak masuk kayu manis dan bunga lawang.
– masukkan serai.
– tumis pula bawang merah, bawang putih, halia dan lada merah dan daun kari. Tumis sehingga garing then masukkan paste kari..
– bila dah pecah minyak masukkan air asam jawa.
– masukkan ikan dan tuan sedikit air.
– biarkan menggelegak. Masukkan bendi dan tomato.
– Akhir sekali masukkan santan.
– perasakan dgn garam.

Loading...

Tags: #IKAN #Kari #Simple #Tongkol

author
Author: 
    Resep Kue Janit Janda Genit
    Resep Kue Janit Janda Genit Bahan : 250 gr tepung terigu 50 gr
    Resep Dan Tutorial Memasak Kwetiau Goreng Ala Chef dapurputih.com
    Resep Masak dan Video Tutorial Cara Memasak Kwetiau Goreng Kamu dapat membaca resep
    Resepi Puding Milo Oreo
    Ade yg Kate Puding Oreo Milo ni tengah viral skg. Betul ke? Rasenye
    RESEP TTEOKBOKKI – Rice cake – Gochujang
    Hai guys kali ini sy mo share resep Tteokbokki (spicy Korean Food) salah

    Leave a reply "KARI IKAN TONGKOL SIMPLE"