Haram Menyebut “Malu Apa Bossku,” Kata Pendakwah.

Pendakwah kontroversi, Ustaz Abu Syafiq berkata adalah haram utk menyebut malu apa bossku apabila ia terkait dgn maksiat, jenayah dan kelakuan yg tidak senonoh.

“HARAM MENYEBUT “MALU APA BOSSKU” APABILA IA TERKAIT DENGAN MAKSIAT, JENAYAH DAN KELAKUAN YANG TIDAK SENONOH.

Bossku 1 - Haram Menyebut "Malu Apa Bossku," Kata Pendakwah.

Kini sering kita mendengar perkataan Malu Apa Bossku dikalangan mereka yg terpengaruh dgn perangai tidak baik oleh seorang mantan pemimpin tertinggi negara.
 

Perkataan ini kini sering disebut oleh anak muda apabila terkait dgn perilaku yg tidak senonoh seperti sebahagian mereka minum arak, hisap ganja, terbabit jenayah dan kelakuan yg tidak senonoh lalu mulut mereka sering menyebut Malu Apa Bossku.. Malu Apa Bossku. Ia haram bahkan satu tambahan dosa disisi Islam selain dosa yg mereka lakukan itu,” katanya dlm satu kenyataan di Facebooknya pd Isnin.

Menurutnya, perkataan Malu Apa Bossku itu sebenarnya bercanggahan dgn hadis Nabi dimana malu adalah sebahagian dr cabang iman maka perlu merasa malu jika berbuat keburukan.


 “Malu Apa Bossku” bercanggah dgn hadith Nabi Muhammad shollahu riwayat Al Bukhari : “Sesungguh malu itu adalah drpada Iman”. Jelas Bgnda menyuruh agar kita perlu malu bila terkait dgn keburukan, maksiat dan jenayah atau meruntuhkan negara umat Islam.
 

Baginda Nabi juga menukilkan ucapan seluruh para Ambiya’ yg lain : “Jika kamu tidak malu maka kamu akan melakukan apa sahaja yg kamu kehendaki”. Riwayat Al Bukhari. Dlm hadith ini jelas seluruh para Nabi mencela manusia yg tidak malu apabila terpalit dgn jenayah dan keburukan atau melakukan perkara yg haram.
 

Sahabat Nabi bernama Ka’ab bin Malik malu apabila dipulau oleh Bgnda Nabi kerana tidak sertai peperangan Tabuk walaupun beliau masih dlm fatrah menunggu keputusan dr Allah samaada dimaafkan atau sebaliknya.

Jauhi perkataan ini khususnya dlm perkara dilarang oleh Islam atau terpalit dgn jenayah pecah amanah dan maksiat yg dibenci Allah.

Wahai Bossku Malulah Diri sesungguh malu itu tanda kamu beriman. Amat malang jika kamu tidak malu bila terpalit dgn jenayah kerana ia tanda iman kamu amat lemah khususnya bila bertaburan wang, beg tangan, cincin dan harta dunia,” katanya lagi. – 19 Februari 2019.


Loading...

Tags: #‘BOSSKU’. #Haram #Kata #Malu #Menyebut #pendakwah

author
Author: 
    Kabur Dari Ibu Tiri yg Kejam, Gadis 14 Thn Ini Malah Diperkosa 6 Pria Selama 2 Hari!
    slidegossip.com – Seorang gadis remaja malang menjadi korban pemerkosaan yg dilakukan oleh 6
    Bangkrut Gara-Gara Corona, Pengusaha Muda Ini Sewa Pembunuh Bayaran Demi Uang Asuransi!
    slidegossip.com – Seorang pengusaha muda nekat melakukan tindakan tak terduga. Berawal dr kondisi
    Aktor Tampan Ini Dituntut Karena Memperkosa 3 Wanita! Pengacara: Kami Yakin Dia Akan Dibebaskan!
    slidegossip.com – Aktor tampan asal Amerika, Danny Masterson dituntut atas tuduhan pemerkosaan yg
    ABG Ngaku Diperkosa Pria Tak Dikenal Saat Mabuk! Baru Lapor Polisi Setelah Hamil 6 Bulan!
    slidegossip.com – Alangkah baiknya utk selalu bersikap hati-hati terhadap orang tak dikenal. Jangan

    Leave a reply "Haram Menyebut “Malu Apa Bossku,” Kata Pendakwah."