CARA MASAK NASI DAGANG NOXXA 8 MINIT

ASSALAMUALAIKUM..
20180827 093323 LLS 01 - CARA MASAK NASI DAGANG NOXXA 8 MINIT
Salam semua dan salam Jumaat
Nasi dagang di antara mknan tradisi yg popular di Kelantan, Nak mkn nasi dagang tak nanti jumpa hari raya, kat sini pergi kedai yg jual nasi pagi – pagi, memang akan ada menu nasi dagang ini. Nasi dagang yg menggunakan beras dagang dan tak sama dgn beras biasa. Nasi dagang kalau sebut penyediaan nak siapkan nasi dagang memang tak mudah la ya. Sebab ikut penyediaan biasa beras dagang kena rendam semalaman, utk kukus keesokan hari. 
Kalau beli di kedai rasanya, kalau nasib baik, memang sedap nasi dagang tu, ada kalanya nasi dagang dah terlebih pecah pun ada, jadi lembik. Begitulah nasib kalau beli di kedai. 
Ingat sekali dulu, tolong bonda masak nasi dagang ni, bangun awal tau semata- mata nak kukus sebab nak buat utk mkn pagi kan. Hargailah kalau ada yg mak – mak kita tu bangun pagi. lebih – lebih lagi nak prepare utk sarapan pagi. Kalau nak kata kita kerajinan sangat tak jugak hihi… 
Sebab guna periuk noxxa, itu yg selalu buat nasi dagang, kalau tak ada periuk ni memang tak harap lah nak buat nasi dagang :D. Bila dah banyak kali buat ni, terasa nak share di blog. Bahan – bahan nak buat nasi dagang kelantan memang mudah. 
Nasi dagang bila dah versi guna noxxa, ada orang kata macam sama juga dgn kukus, ada setengah orang kata tak sama. Bagi diri sendiri, asalkan tak lembik dan pecah blh masuk mulut, itu dah kira sama hii. Lagipun nak cepat dan mudah. Ini kongsi cara masak nasi dagang saja ya, bukan sekali dgn gulai ikan tongkol. Bab santan tu guna lah santan segar ya. Tak ada sukatan utk santan, biasanya buat ikut suai rasa. Sebab itu kena lebihkan banyak sikit santan.


Resepi di bawah ikut cara yg Wani buat, setelah sekian lama bereksperimen dan tak nak bagi nasi hangit bawah. Bonda yg tukang gaul nasi dgn santan selepas masak. Kami memang kena berdua kalau kat dapur, hii. Nasi dagang memang masak nak mkn utk sarapan pagi. Kalau nak tengok lagi jelas, blh tonton video di bawah. 

CARA MASAK NASI DAGANG NOXXA 8 MINIT 
BAHAN – BAHAN 
1.5 kg beras nasi dagang
5 ulas bawang merah dimayang
1 inci halia dipotong mancis
Santan secukupnya ( guna santan pekat ) 
Garam secukupnya 
1 sudu teh halba dibasuh terlebih dahulu
Air secukupnya utk masak nasi dagang
CARA – CARA 

1. Sebelum basuh, tengok -tengok dulu dlm beras takut ada bendasing yg tak diingini. Basuh beras nasi dagang sehingga bersih 
2. Letak beras dlm inner noxxa dan masukkan air atas paras beras sikit. Masukkan bawang dan halia, halba dan garam secukupnya. Garam letak nak bagi nasi ada masin sikit.
3. Tutup dan putar tombol ke pressure. Tekan high pressure selama 8 minit dan tekan on.
4. Selepas bunyi beep, tekan off dan putar tombol ke steam. Buka tudung dah siap masak nasi dagang. Tutup suis dan angkat inner noxxa keluar
5. Sediakan satu besen besar dan pindahkan nasi dagang dr inner letak dlm besen
6. Kemudian, masukkan santan sikit – sikit sambil gaul rata dgn nasi dagang. Nak berlemak lagi nasi tu letak lagi santan, sedap kalau rasa lemak – lemak santan, baru dipanggil nasi dagang.
7. Kemudian, letak balik nasi dagang yg telah digaul santan ke dlm inner dan letak dlm periuk noxxa.
8. Tutup dan putar tombol ke steam. Tekan “reheat” dan tekan on. Biarkan dlm periuk selama 1 jam, nak bagi santan diserap masuk dlm nasi
9. Selepas satu jam, nasi dagang dah siap

Nota : Selepas banyak kali buat, suka dgn cara macam ini sebab nak elak guna mode steam takut nasi hangit bawah. Berbaloi walaupun kena tunggu sekejap, nasi dagang kembang elok dan cantik. sebab itu kena buat awal pagi sikit hii.


Loading...

Tags: #Cara #dagang #Masak #MINIT #Nasi #Noxxa

author
Author: 
    Kabur Dari Ibu Tiri yg Kejam, Gadis 14 Thn Ini Malah Diperkosa 6 Pria Selama 2 Hari!
    slidegossip.com – Seorang gadis remaja malang menjadi korban pemerkosaan yg dilakukan oleh 6
    Bangkrut Gara-Gara Corona, Pengusaha Muda Ini Sewa Pembunuh Bayaran Demi Uang Asuransi!
    slidegossip.com – Seorang pengusaha muda nekat melakukan tindakan tak terduga. Berawal dr kondisi
    Aktor Tampan Ini Dituntut Karena Memperkosa 3 Wanita! Pengacara: Kami Yakin Dia Akan Dibebaskan!
    slidegossip.com – Aktor tampan asal Amerika, Danny Masterson dituntut atas tuduhan pemerkosaan yg
    ABG Ngaku Diperkosa Pria Tak Dikenal Saat Mabuk! Baru Lapor Polisi Setelah Hamil 6 Bulan!
    slidegossip.com – Alangkah baiknya utk selalu bersikap hati-hati terhadap orang tak dikenal. Jangan

    Leave a reply "CARA MASAK NASI DAGANG NOXXA 8 MINIT"