Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

untitled design 3 08 19 164652 1 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

Nak tahu petua simpan sayur agar tahan lama? Ini caranya. Maklumlah, barang masak seperti sayur-sayuran segar agak sukar utk disimpan dlm tempoh masa yg lama. Biasanya dlm dua atau tiga hari, sayur yg dibeli mula layu dan membusuk. Menerusi perkongsian saudari Maryam Salleh, beliau menunjukkan cara menguruskan sayur-sayuran agar kekal segar mcm baru beli di pasar walaupun sebenarnya sudah seminggu dibeli. Jom lihat cara-caranya.

CARA SIMPAN SAYUR-SAYURAN AGAR TAHAN LAMA


Sebelum ni kan bila beli sayur dan terus simpan dlm peti ais tahan dua tiga hari jer. Lps tu kompom jadi buruk la, berair la dan cepat busuk. Maklumlah takde ilmu pengurusan yg betul. Akhirnya saya jumpa cara yg berkesan dan dah seminggu sayur yg di simpan masih kekal segar mcm baru beli di pasar.

CARA-CARANYA:
1. Basahkan tisu dan jadikan pelapik di dlm bekas. Sediakan bekas yg berpenutup utk simpan sayur.
56506546 10157928840924587 6837962585229230080 n 08 10 633297 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama
2. Jangan basuh sayur yg nak di simpan. Hanya potong sahaja dan masukkan ke dlm bekas. Masa nak masak baru basuh. 
56502817 10157928840969587 7425440259359375360 n 08 08 475223 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

3. Setiap bekas tu mestilah cukup-cukup utk sekali atau dua kali masak. Elakkan simpan secara byk sekaligus.
56398253 10157928841014587 4668610445521715200 n 08 05 677185 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama
4. Kemudian tutup bekas dan simpan di dlm peti sejuk. Selepas seminggu pun kalian akan dpti sayur tersebut masih kekal segar seperti baru dibeli di pasar.

56596568 10157928841044587 3001898388594622464 n 08 12 722386 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

Selamat mencuba!

Kredit petua dan foto: Maryam Salleh


Carian Berkaitan

cara simpan sayur dalam peti sejuk

Loading...

Tags: #AGAR #Bahan #Busuk. #Cepat #lama #Masak #Petua #Sayur #Segar #SIMPAN #TAHAN

author
Author: 
    TakoBoy Takoyaki – Tutorial memasak Takoyaki
    Bersama saya belajar sedikit sebanyak kaedah menyediakan hidangan Takoyaki yang lazat!! Rating video:
    Jalan Jalan lihat cara MASAK gadis cantik ini di pasar
    Sailors Lament by Audionautix is licensed under a Creative Commons Attribution license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
    Resep Kue Janit Janda Genit
    Resep Kue Janit Janda Genit Bahan : 250 gr tepung terigu 50 gr
    Resep Dan Tutorial Memasak Kwetiau Goreng Ala Chef dapurputih.com
    Resep Masak dan Video Tutorial Cara Memasak Kwetiau Goreng Kamu dapat membaca resep

    Comments are closed.