Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

untitled design 3 08 19 164652 1 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

Nak tahu petua simpan sayur agar tahan lama? Ini caranya. Maklumlah, barang masak seperti sayur-sayuran segar agak sukar utk disimpan dlm tempoh masa yg lama. Biasanya dlm dua atau tiga hari, sayur yg dibeli mula layu dan membusuk. Menerusi perkongsian saudari Maryam Salleh, beliau menunjukkan cara menguruskan sayur-sayuran agar kekal segar mcm baru beli di pasar walaupun sebenarnya sudah seminggu dibeli. Jom lihat cara-caranya.

CARA SIMPAN SAYUR-SAYURAN AGAR TAHAN LAMA


Sebelum ni kan bila beli sayur dan terus simpan dlm peti ais tahan dua tiga hari jer. Lps tu kompom jadi buruk la, berair la dan cepat busuk. Maklumlah takde ilmu pengurusan yg betul. Akhirnya saya jumpa cara yg berkesan dan dah seminggu sayur yg di simpan masih kekal segar mcm baru beli di pasar.

CARA-CARANYA:
1. Basahkan tisu dan jadikan pelapik di dlm bekas. Sediakan bekas yg berpenutup utk simpan sayur.
56506546 10157928840924587 6837962585229230080 n 08 10 633297 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama
2. Jangan basuh sayur yg nak di simpan. Hanya potong sahaja dan masukkan ke dlm bekas. Masa nak masak baru basuh. 
56502817 10157928840969587 7425440259359375360 n 08 08 475223 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

3. Setiap bekas tu mestilah cukup-cukup utk sekali atau dua kali masak. Elakkan simpan secara byk sekaligus.
56398253 10157928841014587 4668610445521715200 n 08 05 677185 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama
4. Kemudian tutup bekas dan simpan di dlm peti sejuk. Selepas seminggu pun kalian akan dpti sayur tersebut masih kekal segar seperti baru dibeli di pasar.

56596568 10157928841044587 3001898388594622464 n 08 12 722386 - Bahan Masak Cepat Busuk? Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar & Tahan Lama

Selamat mencuba!

Kredit petua dan foto: Maryam Salleh

Loading...

Tags: #AGAR #Bahan #Busuk. #Cepat #lama #Masak #Petua #Sayur #Segar #SIMPAN #TAHAN

author
Author: 
    Cara Membuat Bihun Goreng – How To Make Indonesian Style Fried Rice Vermicelli II Cook Like Kayka
    cook like kayka, bihun goreng, how to prepare bihun goreng sederhana, Indonesian style
    Pepe, Kek, and the Rise of an Elder God
    The Pepe/Kek phenomenon is far more than just an amusing meme; it’s a
    MEE GORENG
    My take on making Mee Goreng . If you enjoy, give it a
    Cara Masak Yang Unik
    Cara Masak Yang Unik Rating video: /5 Sumber video: Youtube

    Comments are closed.