AYAM GORENG KUNYIT

49855705 10215230345106451 5748601992398241792 nB252812529 - AYAM GORENG KUNYIT

49937897 10215230345306456 3801679577521061888 nB252812529 - AYAM GORENG KUNYIT

Ayam goreng kunyit ni di antara menu wajib kat rumah.

Di gandingkan pula dgn sambal belacan dan kicap, mkn dgn nasi panas dan telur dadar.. tak perlu masak lauk lain dah….
Saya kongsikan resepi ayam goreng kunyit cara saya.
RESEPI AYAM GORENG KUNYIT
BY: NINA MAHDAR

BAHAN-BAHAN:

2 ketul Dada ayam – potong kecil2.
1 sudu besar tepung bestari
(boleh tambah sesudu lagi jika nak garing)
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk kari
1 sudu kecil garam
1 biji bawang merah – di hiris tebal
1 inci halia – di hiris halus
Lada merah – di hiris halus
lobak merah –
Bunga kobis
Kacang panjang
Cara membuatnya:
– satukan teoung, garam, serbuk kunyiy dan kari kedalam ayam yg telah di potong kecil tadi.
– kacau rata.
– panaskan minyak. Goreng ayam. Jika ayam masih melekat. Biarkan seketika.
– tunggu sedikit ayam garing baru di terbalikkan. Kemudian lerai2kan isi ayam yg melekat tadi.
– goreng sehingga ayam garing. Kemudian masukkan sayur yg keras dulu seperti lobak dan bunga kobis.
– masukkan pula kesemua bahan yg tinggal. Goreng sehingga semuanya masak.
– angkat dan toskan minyaknya.
– selamat menjamu selera.

Carian Berkaitan

syam goreng kunyit
Loading...

Tags: #Ayam #GORENG #kunyit

author
Author: 
    Cara Masak Ayam Tandoori Homemade Yg Lembut & Sedap
    Sebut sahaja ayam tandoori, terbayang keenakan hidangan ini. Andai ke kedai mamak utk
    Ini Trik Paling Senang Kurangkan Masam Buah-Buahan, Guna Garam Je.
    Percaya atau tidak, rasa buah yg terlalu masam memang membantukan selera mkn. Jangan
    Ini 2 Jenis Red Velvet, Tak Pro Pun Blh Buat Uolls.
    Tak tau nak buat apa hujung minggu? Jom kita baking buat dua jenis
     Ini 5 Cara Masak Nasi Goreng, Menu Ala Carte Paling Sempoi & Sedap.
    Orang Malaysia memang sinonim dgn  Nasi Goreng, sebab itulah  pelbagai menu nasi goreng

    Leave a reply "AYAM GORENG KUNYIT"