8 LANGKAH MEMBASUH TANGAN DENGAN BETUL

ASSALAMUALAIKUM..

8BLangkahBMembasuhBTanganBDenganBBetul - 8 LANGKAH MEMBASUH TANGAN DENGAN BETUL

Isu keracunan mknan baru – baru ini, menjadi pengajaran kepada kita iaitu mknan yg tercemar blh membawa kepada kematian, dan utk mengelakkan keracunan mknan berlaku salah satunya aspek kebersihan. Dari segi aspek kebersihan termasuklah kebersihan diri. Bukan apa, rasanya perkara yg paling orang kurang ambil perhatian memang aspek kebersihan tangan. Kebersihan tangan adalah satu perkara asas.

Kebersihan tangan perlu dijaga utk mengelakkan penyebaran bakteria merbahaya dan kuman lain yg blh membawa penyakit seperti cirit – birit, muntah atau jangkitan yg lain. Terbaca antara faktor isu keracunan mknan adalah salah satunya datang drpada tangan yg kotor, terutamanya kalau yg keluar tandas, tapi tak basuh tangan dgn bersih. Sebenarnya, Wani memang pantang juga lah kalau keluar tandas selepas membuang tapi basuh tangan dgn sabun tangan ke handwash ke pun tak.

Kuman – kuman di tangan tu masih ada lagi tau. Jangan buat tak tahu, kalau kita sentuh mknan dgn tangan tercemar, ia bukan sahaja bawa penyakit utk kita malah blh berjangkit dekat orang lain pulak.

Jadi, jom lah sama – sama kita jaga kebersihan tangan ya. Nak tahu cara yg betul nak basuh tangan dgn bersih. jom ikuti 8 langkah membasuh tangan dgn betul. Cuba tanya diri kita sendiri adakah kita selama ini basuh tangan dgn betul.

4cf81d1424445b2fd656baf36fc1388a - 8 LANGKAH MEMBASUH TANGAN DENGAN BETUL

8 LANGKAH MEMBASUH TANGAN DENGAN BETUL 

1. Bilas 
Basahkan tangan dgn air yg bersih utk membilas sebarang kotoran ataupun debu.

2. Sabun
Gunakan sabun tangan yg secukupnya utk menghasilkan buih putih apabila menggosok kedua – dua tangan.

3. Gosok 
Ambil masa selama 20 saat utk meratakan buih ke seluruh tangan. Kalau nak latih kanak – kanak blh cuba nyanyi lagu “selamat hari jadi” selama 2 saat hii. Kan lagi seronok. Dlm tempoh 2 saat ini, pastikan
 – menggosok kedua – dua tapak tangan
– menggosok jari dan ibu jari serta celah jari
– gosokkan kuku ke tapak tangan
– gosokkan bahagian belakang kedua – dua tangan

4. Bilas
Bilas tangan dgn air bersih bagi menanggalkan ke semua buih

5. Gosokkan jari di atas tapak tangan

6. Keringkan dgn tuala kering yg bersih, lebih elok jika menggunakan kertas tisu

7. Bilas dgn aliran air sehingga bersih

8. Keringkan dgn tuala bersih atau kertas tisu

Itu sahaja 8 langkah yg betul, nampak macam banyak step, kalau yg baru tahu pakat ramai yg oooo macam ni rupanya basuh tangan dgn betul. Di harap kita amalkan cara basuh tangan dgn betul memandangkan sekarang ini banyak kuman – kuman yg blh berjangkit melalui tangan.

Sumber : Dettol Malaysia


Loading...

Tags: #Betul #Dengan #langkah #MEMBASUH #Tangan

author
Author: 
    Kabur Dari Ibu Tiri yg Kejam, Gadis 14 Thn Ini Malah Diperkosa 6 Pria Selama 2 Hari!
    slidegossip.com – Seorang gadis remaja malang menjadi korban pemerkosaan yg dilakukan oleh 6
    Bangkrut Gara-Gara Corona, Pengusaha Muda Ini Sewa Pembunuh Bayaran Demi Uang Asuransi!
    slidegossip.com – Seorang pengusaha muda nekat melakukan tindakan tak terduga. Berawal dr kondisi
    Aktor Tampan Ini Dituntut Karena Memperkosa 3 Wanita! Pengacara: Kami Yakin Dia Akan Dibebaskan!
    slidegossip.com – Aktor tampan asal Amerika, Danny Masterson dituntut atas tuduhan pemerkosaan yg
    ABG Ngaku Diperkosa Pria Tak Dikenal Saat Mabuk! Baru Lapor Polisi Setelah Hamil 6 Bulan!
    slidegossip.com – Alangkah baiknya utk selalu bersikap hati-hati terhadap orang tak dikenal. Jangan

    Leave a reply "8 LANGKAH MEMBASUH TANGAN DENGAN BETUL"