6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

ASSALAMUALAIKUM

6BFAKTORBUTAMABGIGIBTERLALUBKUNING - 6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

Gigi kuning ? Siapa yg ada masalah gigi kuning. hii.. Tak nak mengaku semua, :D. Ok tak apa, jom kita check gigi kita samada gigi kita ini kuning ke atau gigi putih. Tapi rasanya kalau buat poll, mesti ramai nak gigi putih berbanding gigi kuning. Kebiasaannya, orang yg mempunyai gigi kuning berasa sedikit down sebab kehilangan aset utama iaitu senyuman yg menawan.

Sebenarnya, banyak faktor yg perlu diambil kira kenapa gigi terlalu kuning. Wani baru jer berborak dgn bonda dan dia cakap gigi kuning lagi tahan lama nak banding gigi putih. Sejauh mana kebenaran itu, diri sendiri pun tak tahu hii.. Korang yg gigi putih jangan lah asyik risau.

kalau masuk bab gigi suka sangat sebab suka jumpa dgn doktor gigi. hii. Entah kenapa orang lain takut sangat dgn doktor gigi, kita ok jerr hii. Ok lah jom kita baca apa yg menyebabkan gigi terlalu kuning.

6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

1. Umur yg semakin meningkat
Apabila umur kita semakin meningkat, bukan sahaja sistem tubuh kita yg lemah malah ia juga memberi kesan kepada gigi. Gigi kuning disebabkan juga proses penuaan. Jadi, jangan rasa pelik kalau tengok makin lama makin kuning gigi kita. Enamel, iaitu ;apisan putih pelindung gigi yg kuat lama kelamaan akan menjadi haus.

elderlycouple1 e1376062490165 cropped - 6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

2. Perokok 
Sekiranya anda seorang perokok, kebarangkalian gigi kuning memang terjadi sangat tinggi. Ia disebabkan drpada produk tembakau drpada rokok dan juga tembakau. Gigi semakin lama menjadi semakin gelap. Jadi, elakkan merokok, merokok kan bukannya elok pun utk kesihatan.

denti e fumo - 6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

3. Kebersihan oral tidak terjaga
Gigi dan mulut sekiranya tidak dijaga dgn betul, blh membawa kesan lain seperti memepercepatkan perubahan warna gigi. Sekiranya tidak memberus, memflos apatah lagi utk berkumur secara rutin banyak lagi masalah yg akan timbul.

Mouth Anatomy - 6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING

4. Disebabkan penyakit yg dihidapi
Punca kurang lazim perubahan warna gigi adalah penyakit yg menjejaskan enamel, atau rawatan penyakit tertentu, seperti kemoterapi atau radiasi yg digunakan utk merawat kanser. Utk kes sebegini,perubahan warna adalah lebih kepada kecoklatan.

5. Gigi kuning dlm keturunan keluarga
Yang ini ada pernah dengar, gigi kuning sebab dlm keturunan keluarga mewarisi enamel yg lebih kuning berbanding dgn orang lain yg gennya berbeza
Itu sahaja 6 sebab utama gigi terlalu kuning. Tapi kalau yg gigi kuning ada jalan penyelesaiannya, jangan lah terasa down sangat ya, gigi kuning bukan salah satu tanda kesihatan yg serius walaupun ia berlaku secara perlahan – lahan.

Sumber: listerine.com.my


Loading...

Tags: #GIGI #Kuning #Sebab #TERLALU #Utama

author
Author: 
    Kabur Dari Ibu Tiri yg Kejam, Gadis 14 Thn Ini Malah Diperkosa 6 Pria Selama 2 Hari!
    slidegossip.com – Seorang gadis remaja malang menjadi korban pemerkosaan yg dilakukan oleh 6
    Bangkrut Gara-Gara Corona, Pengusaha Muda Ini Sewa Pembunuh Bayaran Demi Uang Asuransi!
    slidegossip.com – Seorang pengusaha muda nekat melakukan tindakan tak terduga. Berawal dr kondisi
    Aktor Tampan Ini Dituntut Karena Memperkosa 3 Wanita! Pengacara: Kami Yakin Dia Akan Dibebaskan!
    slidegossip.com – Aktor tampan asal Amerika, Danny Masterson dituntut atas tuduhan pemerkosaan yg
    ABG Ngaku Diperkosa Pria Tak Dikenal Saat Mabuk! Baru Lapor Polisi Setelah Hamil 6 Bulan!
    slidegossip.com – Alangkah baiknya utk selalu bersikap hati-hati terhadap orang tak dikenal. Jangan

    Leave a reply "6 SEBAB UTAMA GIGI TERLALU KUNING"