3 Tip Atasi Semut Dgn Cara Selamat

3 Tip Atasi Semut Dgn Cara Selamat | Semut merayap dlm rumah tu perkara biasa tapi bila terlalu banyak akan mendatangkan masalah kepada kita. Kinah pun tak terlepas dgn masalah semut ni. Kadang-kadang tu jumpa semut berenang dlm bekas air masak. Aishhh stress rasanya bila ada semut dlm air tu. Nak tak nak kena la buang semua air tu dan isi yg baru kang tak pasal pasal jadi pelupa. Sapa ingat dulu orang-orang tua dulu pernah kata siapa terminum atau termakan semut tu blh lupa 44 hari kalau 3 ekor berapa hari lupa hahahaah parok la gitu.

3 Tip Atasi Semut Dgn Cara Selamat

Jadi hari ni saya nak kongsi dgn korang beberapa tip utk atasi semut dgn cara selamat tanpa sebarang bahan kimia yg blh menjejaskan kualiti udara sekitar.

Air Serai Wangi
Serai wangi perlu dicampurkan dgn air, kemudian semburkan campuran tadi di tempat laluan semut dan beberapa kawasan lain yg berpotensi semut tu akan lalu. Nak elak semut naik ke meja mkn, lap meja mkn tu dgn air serai wangi inshaAllah.

Minyak Masak
Macam mustahil je blh guna minyak masak utk halau semut. Tak cuba mana tahu kan.. Cuba celup kain yg bersih ke dlm minyak masak, kemudian ikat kain tersebut pd bekas gula keliling kaki meja atau keliling kabinet dapur. Kalau tak mahu ikat dgn kain, blh juga lumurkan minyak masak di kawasan yg terlibat seperti sapu minyak di kaki meja mkn supaya semut tak dapat naik ke meja.

Asam Keping atau Bunga Cengkih
Semut suka sangat dgn benda-benda manis terutamanya gula. Nak elakkan semut masuk ke dlm bekas gula, cuba masukkan beberapa keping asam keping atau beberapa kuntum bunga cengkih ke dlm bekas gula. Jangan risau kerana bau cengkih ataupun asam gelugur tu tidak merubah warna, dan rasa gula tersebut malah gula akan lebih wangi.

Loading...

Tags: #Atasi #Cara #Selamat #SEMUT

author
Author: 
    OHFREEFOOD , Aplikasi Berkongsi Mknan Percuma
    OHFREEFOOD , Aplikasi Berkongsi Mknan Percuma ! Tinggal beberapa minggu lagi dah nak
    Senarai penuh pemenang AME 2019
    Senarai penuh pemenang AME 2019: Fesyen MeleTOP – Syafiq KyleArtis Baharu MeleTOP –
    Lirik Lagu Mencuba-Sufian Suhaimi
    Lirik Lagu Mencuba-Sufian Suhaimi bercinta, mengapa setiap percubaan tiadaseperti peluang pertama, pd mulanya

    Leave a reply "3 Tip Atasi Semut Dgn Cara Selamat"